۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵

آیا خطوط کشتیرانی به دریای سرخ برمی‌گردند

در حالیکه آمریکا اعلام کرده ائتلاف دریایی چند ملیتی خود را تحت عنوان عملیات شکوفایی نگهبان راه‌اندازی کرده برخی خطوط کشتیرانی مانند مرسک برای بازگشت به دریای سرخ آماده می‌شوند‌. در همین حال شبه نظامیان حوثی یمن مجدداً اعلام کردند تا زمان پایان جنگ اسرائیل – فلسطین اجازه این کار را به خطوط کشتیرانی نخواهیم داد. در این میان بیمه‌گران دریایی نیز قصد دارند نرخ بیمه‌های جنگی را دو برابرکنند‌.
کد خبر: ۹۷۹۲۶

آیا خطوط کشتیرانی به دریای سرخ برمی‌گردند

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از رویترز؛ پنتاگون اعلام کرده عملیات Operation Prosperity Guardian نوعی گشت دریایی محسوب می‌شود که به کشتی‌های تجاری در منطقه در صورت اعلام نیاز کمک خواهد کرد‌. این درحالی است که بیمه‌گران بین‌المللی تأ‌کید کرده‌اند درصورت بازگشت خطوط کشتیرانی به دریای سرخ که درحال حاضر منطقه جنگی محسوب می‌شود حق بیمه های جنگی دریایی دو برابر خواهد شد.

سخنگوی پنتاگون در ادامه گفت: این یک ائتلاف دفاعی است که به منظور اطمینان دادن به صنعت کشتیرانی تشکیل شده است. 

بر‌اساس این گزارش خط کشتیرانی مرسک اولین شرکتی است که آمادگی خود را برای بازگشت به دریای سرخ اعلام کرده است، اما گمانه زنی‌های تحلیلگران حاکی است که این اوضاع بحرانی دریای سرخ به این سادگی‌ها قابل حل نیست. مگر اینکه حوثی‌های یمن برای ایمن‌سازی این دریا و خلیج عدن متقاعد شده و دست از حمله بردارند. در واقع این بحران صرفاً توسط شبه نظامیان یمنی قابل رفع است نه اینکه آمریکا بخواهد آرامش را به دریای سرخ برگرداند.

دراین راستا صحبت‌های دیروز سخنگوی شبه نظامیان حوثی حاکی از آن است که حضور آمریکا در دریای سرخ بحران زا است. 

در ادامه گزارش آمده است: سخنگوی مرسک هم هنوز برای حضور در این دریا اطمینان خاطر ندارد.

وی گفت: تیم‌های ما در حال ارزیابی اثرات فوری حضور شرکت‌های چند ملیتی در منطقه هستند و با توجه به اینکه کشتی‌ها با طی کردن مسیرهای اضافی هزینه‌های سنگینی بر این شرکت تحمیل می‌کنند به همین جهت خود را برای شروعی دشوار آماده می‌کنیم.

گزارش خبر‌گزاری بلومبرگ نیز حاکی است: شبه نظامیان حوثی یمن بار دیگر اعلام کردند تا زمانی‌که اسرائیل به قتل عام فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد عبور و مرور ایمن در دریای سرخ و خلیج عدن وجود نخواهد داشت. 

گزارش های منتشر شده دیگر نیز بیانگر آن است آمریکا تبلیغاتی به راه انداخته تا در دریای سرخ و خلیج عدن نیروهای چند ملیتی با حضور 20 کشور تشکیل دهد اما هنوز موفق به جذب دیدگاه مسئولان کشور‌ها به جز یکی دو کشور برای حضور در دریای سرخ نشده است. 

اگرچه آمریکا هنوز از هشت کشوری که قرار است در این ائتلاف شرکت کنند نام نبرده اما در اولین مرحله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا خود را از ائتلاف دریایی آمریکا کنار کشیدند‌.

 براساس ارزیابی کارشناسان دریایی خطوط کشتیرانی در روزهای آینده شرایط سختی را تجربه خواهند کرد، زیرا به نظر نمی‌رسد آمریکا و هم پیمانانش بتوانند از عهده شبه نظامیان حوثی برآیند، زیرا این شبه نظامیان با انواع و اقسام جنگ‌های نامنظم آشنایی دارند و پی بردن و مقابله با شگردهای آنان به راحتی مقدور نیست‌.

از سوی دیگر کارشناسان و تحلیلگران اعلام کردند تشکیل چنین ائتلافی با حضور تعداد زیادی از کشورها توسط آمریکا بعید نظر می‌رسد، هرچند کشورهای معدودی در حال حاضر آمادگی خود را برای حضور در این ائتلاف اعلام کرده‌اند. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار