۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
رییس اتاق بازرگانی ایران و عمان مطرح کرد:

هزینه حمل‌ونقل دریایی ایران و عمان باید کاهش یابد/ از طریق عمان می‌توانیم به کشور‌های آفریقایی صادرات انجام دهیم

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با تاکید بر اینکه باید هزینه حمل‌ ونقل دریایی ایران و عمان کاهش یابد، گفت: از طریق عمان می‌توانیم به کشورهای آفریقایی صادرات داشته باشیم.
کد خبر: ۹۴۷۳۲

هزینه حمل‌ونقل دریایی ایران و عمان باید کاهش یابد/ از طریق عمان می‌توانیم به کشور‌های آفریقایی صادرات انجام دهیم

به گزارش مانا، محسن ضرابی اظهار داشت: یکی از مهم ترین علل ناموفق بودن افزایش صادرات ایران به عمان بالا بودن هزینه حمل کالا و متاسفانه در حالی که قیمت کالای ایرانی کمتر از کالای چینی و فاصله ایران به عمان کمتر از فاصله چین تا عمان است اما در نهایت قیمت کالای ایرانی بیشتر تمام می شود و همین مسئله موجب شده تا مزیت رقابتی خود را از دست بدهیم.

وی افزود: یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه داشت کاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین ایران و عمان است و باید بتوانیم از فرصت اقتصادی ایران و عمان بیش از پیش استفاده کنیم و شرایط بهتری بین اقتصاد دو کشور با توجه به مزیت همسایگی و روابط دوستانه در حوزه دریایی و بندری رقم بزنیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با بیان اینکه عمان دارای بنادر مدرن و مجهز است و نقش ترانشیپی خود را به خوبی در منطقه ایفا می کند، خاطرنشان کرد: عمان به عنوان پایگاه صادرات مجدد کالای ایرانی به شمار می رود و خوشبختانه مناطق آزاد و شهرک های صنعتی عمان به راحتی شرکت های ایرانی را می پذیرند و گواهی مبدا می گیرند.

به گفته ضرابی؛ عمان از جمله کشورهایی است که در منطقه می توانیم از طریق آن گواهی مبدا با گمرک صفر اخذ کنیم و صادرات انجام دهیم در حالی که کشوری مانند عراق عوارض گمرکی خود را بالا می برد و ممنوعیت های مختلفی ایجاد می کند، بنابراین اگر بتوانیم گواهی مبدأ را از طریق عمان اخذ کنیم می توانیم با عوارض صفر به عراق صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کشور ما با برخی کشورها روابط خوبی ندارد و هرچند با برخی کشورها از روابط مطلوبی برخوردار است اما در این زمینه نیز با مشکل تحریم روبرو هستیم، گفت: نباید نسبت به بازار کشورهایی نظیر عمان بی تفاوت باشیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با بیان اینکه کشورهای آفریقایی معمولا به صورت طولانی مدت خرید انجام می دهند، خاطر نشان کرد: به دلیل تحریم با برخی کشورهای آفریقایی در ارتباط نیستیم اما از طریق عمان می توانیم صادرات خود به این کشورها را در دستورکار قرار دهیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار