۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳

نگاهی به سفارش تانکرها در سال 2017 میلادی

شناورداران از روند احتمالی افت سود در بخش تانکر و ادامه داشتن آن در سال جاری میلادی به موجب مازاد منابع و شدت یافتن سفارش ها در سال جاری میلادی متعجب به نظر نمی رسند.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۷۵۱
نگاهی به سفارش تانکرها در سال 2017 میلادیبه گزارش گروه بین الملل مانا و به دنبال افزایش 17 درصدی سفارش ساخت تانکر در سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، مالکان نسبت به قیمت های تناژ جدیدِ پیشنهادی از سوی یاردها وسوسه شده اند و از این طریق می خواهند بر رکود صنعت غلبه کنند اما راهکار این نیست و بی شک میزان سود در سال آتی را تحت تاثیر قرار می دهد.
بر اساس این گزارش و به نقل از موسسه تحقیقاتی Intermodal، میزان خرید و فروش تناژ دست دوم در مقایسه با آمار منتشر شده سال گذشته افزایش یافت به گونه ای که مبادله 340 تانکر در برابر 333 فروند سال 2016 میلادی ثبت شد.
از سویی دیگر، چالش های بازار شاهد افت قیمت تانکر به ویژه در تانکرهایی با بیش از 10 سال فعالیت است. افزون بر آن، اوراق شناورهای با سن بیش از 10 سال برای مقابله با تناژ مازاد از سوی ناوگان مورد حمایت قرار نمی گیرد و این درحالی است که نوسازی در اولویت مالکان قرار دارد.
در واقع با توجه به برنامه های زمان بندی تحویل شناورها و عمر میانگین شناورهای تازه کار در ناوگانی که تعدادشان به مراتب بیش از شناورهایِ در صف اوراق است، جای تعجب نخواهد بود که در سال آینده نرخ شناورهای دست دوم با جذابیت بیشتری همراه باشد.
سه ماه سوم سال 2017 میلادی درحالی به پایان رسید که بهره مندی از ظرفیت ناوگان تانکر با افت همراه شد و کلارکسونز این دوره را پایین ترین چرخه فعالیت تانکر در مدت زمان مذکور و در بازار اعلام کرد. اما موسسه مشاوره ای Drewry دربارۀ تاثیر این روند در سال آتی میلادی وضعیت ناخوشایندی را پیش بینی کرد به گونه ای که نرخ حمل و نقل در سال 2018 میلادی افت بیشتری را تجربه خواهد کرد و به دنبال آن نیز فعالیت ذخیره سازی نفت خام چین با افت همراه می شود.
این گزارش ادامه داد: علی رغم اینکه رشد منبع تناژ در بازار تانکر نفت خام پس از افزایش شش درصدی در سال های 2016 و 17 میلادی به کمتر از 2.3 درصد در سال آتی میلادی می رسد، این میزان برای افزایش نرخ حمل و نقل همزمان با افزایش میزان تقاضا کافی نیست.
در نهایت، اشباع تحویل شناورهای جدید و اوراق محدود شناورهای قدیمی بدان معناست که بازار تانکر در آینده نزدیک با مازاد ظرفیت دست و پنجه نرم خواهد کرد و این امر موجب کاهش نرخ حمل و نقل و اعتبارات شرکت های کشتیرانی خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار