۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

نسیم پاییزی حاکم بر صنعت کشتیرانی

در روزهای اخیر نفت با ثبت بیشترین نوسان توجه همگان را به خود جلب کرد و با این وجود آرامش نسبی در بازار برقرار بود.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۲۷۶
نسیم پاییزی حاکم بر صنعت کشتیرانی
به گزارش گروه بین الملل مانا، کشتیرانی در روزهای گذشته وضعیت نسبتا آرامی داشت و سالم ترین بازار به بازار سفارش ساخت شناورها اختصاص یافت. بر همین اساس و در این نوشتار به بررسی عوامل اصلیِ تعیین کنندۀ قیمت نفت نگاهی می اندازیم.
قیمت نفت خام برنت در روزهای اخیر به 62.90 دلار رسید و در مقایسه با 64.65 دلار چند هفتۀ گذشته که بالاترین نرخ از ماه ژوئن سال 2015 میلادی بود، با افت همراه شد.
در همین راستا تلاش اوپک و روسیه با تکیه بر سیاست جدید مبنی بر کاهش بازده که انتظار می رود بازده عملیاتی را در سه ماه نخست سال آتی میلادی افزایش دهد، منابع اضافه را در تلاش برای حمایت از قیمت کالا کنترل کنند و به اشباع منابع جهانی که موجبات افت سریع قیمت ها را طی دو سال گذشته به همراه داشته پایان دهد.
بر همین اساس، اوپک از ماه جولای به طور مستمر چشم انداز تقاضای جهانی خود را با روندی صعودی بازبینی می کند و از افزایش 33.42 میلیونی بشکه نفت تا سال آینده خبر داده است. اوپک و دیگر تولیدکنندگان با دیگر در تاریخ 30 ماه نوامبر سال جاری در Vienna گردهم می آیند و پیش بینی ها حاکی از آن است که برای توسعه تولیدات به مدت 9 ماه تا پایان سال 2018 میلادی به توافق خواهند رسید.
باتوجه به افت ذخایر جهانی برای نخستین بار از سال 2013 میلادی تاکنون، افزایش در ذخایر آمریکا تا سال آینده امری غیرقابل پیش بینی نیست تا مقابل این افت جهانی را بگیرد و مانعی برای روند افزایشی قیمت نفت باشد.

چارتر
برخلاف اینکه بازار کیپ سایز به دلیل درآمد خوب در بخش فله هفتۀ های گذشته جانی دوباره گرفت در بسیاری از بخش ها با فشار دست و پنجه نرم می کند. شاخص بورس بالتیک فله به یک هزار و 405 واحد رسید که در مقایسه با هفتۀ ما قبل خبر از افت 40 واحدی آن می دهد. نرخ شناورهای VL در روزهای اخیر به پایین ترین سطح خود در بازار حمل مواد نفتی رسید به گونه ای که شاخص بورس در 790 واحد بسته شد و کاهش 24 واحدی را تجربه کرد.

خرید و فروش
بیشترین تمرکز در بازار خرید و فروش در بخش فله استو تعداد خریداران شناورهای کامسارماکس و پاناماکس رو به فزونی است. در بخش تانکر، شناور CAP GEORGES با ظرفیت 148 هزار DWT ساخت کشتی سازی کره به ارزش 9 میلیون و 800 هزار دلار به خریدار هندی فروخته شد. در بخش شناورهای حمل فله نیز فروش یک فروند شناور موسوم به ARHIGETIS به ظرفیت 81 هزار و 76 DWT و ارزش 20 میلیون دلار ثبت شد.

ساخت شناورهای جدید
سالم ترین بخش بازار درروزهای اخیر به سفارش ساخت شناورها تعلق گرفت و بیشترین آنها مربوط به سرمایه گذاری مالکان در بخش شناورهای فله خشک بود. با این حال، نگرانی هایی در خصوص تناژ بالای شناورهای فله خشک وجود دارد. محبوب ترین شناورها نیز در میان مالکان کامسارماکس و نیوکستل ماکس بود. در همین راستا، کشتی سازی های چین مقصد نهایی مالکان برای سفارش ساخت شناورهای جدید اعلام شد. ناگفته نماند که سهم چین در دریافت سفارش ها و در سال 2015 میلادی 36 درصد بود و در سال های 2016 و 17 میلادی به ترتیب به 26 و 27 درصد رسید. آخرین سفارش ساخت در طی روزهای گذشته مربوط به قرارداد ساخت سه فروند شناور فله بر اولتراماکس به ارزش 24 میلیون و 800 هزار دلار از سوی شرکت آلمانی موسوم به Oldendorff بود که طبق موعد مقرر در سال 2019 میلادی تحویل داده خواهد شد.

اوراق سازی
نرخ اوراق سازی در روزهای اخیر و بازار اوراق شبه قاره های هند وضعیت نسبتاً پایداری با فروش مناسب داشت و در این میان تنها استثنا بازار چین بود. افت در میزان نرخ اوراق فولاد چین قیمت های دمو را نیز تحت تاثیر خود قرار داده استو موحب ایجاد ناامنی در بازار شده است. از سویی دیگر، وقوع حریق در شناور Federal I در یارد اوراق پاکستان نیز انتظارهایی مبنی براعمال قوانین ممنوعه اوراق تانکرها را تحت تاثیر خود قرار داد و در حال حاضر فشار بر خریداران شناورها در یاردهای اوراق پاکستان و بنگلادش وجود دارد که تشنه اوراق شناورها با تناژ بالا هستند. میانگین قیمت ها برای تانکر و شناورهای فله بر به ترتیب درروزهای آتی حدود 240/410و 230/390 دلار برآورد شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار