۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳

نقش بازرسی‌های منظم در بهبود ایمنی و استاندارد کشتی‌های فله خشک

پلت‌فرم مدیریت ریسک دریایی و ارزیابی زیست‌محیطی RightShip عملکرد و ایمنی بیش از ۳۴۰۰ کشتی فله خشک را در مدت ۴ سال مورد بررسی قرار داده است. این پلت‌فرم با دریافت داده‌های قابل توجه، نقش بازرسی‌های منظم در کاهش خطرات را به‌طور مؤثری عنوان کرده است.
کد خبر: ۹۹۹۳۴

نقش بازرسی‌های منظم در بهبود ایمنی و استاندارد کشتی‌های فله خشک

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از Safety4Sea؛ بر‌اساس این گزارش با بررسی بیش از ۵۰۰۰ حادثه و ۳۴۰۰ کشتی توقیف‌شده بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴میلادی، می‌توان دریافت که نقش بازرسی‌های منظم در کاهش خطرات و بهبود استانداردهای عملیاتی، نقشی محوری و اساسی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. این گزارش بر تأثیر بازرسی بر کاهش قابل‌توجه میزان توقیف و حوادث، به‌ویژه در کشتی‌های بین ۶ تا ۱۳ سال تأکید دارد.

همچنین، گزارش به چالش‌های جاری ناشی از عوامل انسانی که همواره متغیر مهمی در وقوع حوادث به شمار می‌روند، اشاره می‌کند. بررسی ۳۴۳۵ کشتی فله خشک و عمومی که از ژانویه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۴ میلادی توقیف شده‌اند، نشان‌دهنده ارتباط سن کشتی با نوع توقیف آن است. نرخ توقیف کشتی‌ها تا سن ۱۲ سالگی افزایش نشان می‌دهد و از آن به بعد تا ۱۷ سالگی به روند ثابتی می‌رسد و تا ۲۱ سالگی کاهش جزئی دارد.

بر‌اساس این گزارش، بررسی ۵۶۲۸ حادثه مربوط به کشتی‌های فله خشک و باری عمومی، نشان‌دهندۀ تأثیر قابل‌توجه عوامل انسانی در این حوادث است. در این ارزیابی توجهی به سن کشتی‌ها نشده، اما نسبت تصادف در کشتی‌های بین ۶ تا ۱۳ سال کمی بالاتر است.

در این راستا، بازرسی‌های منظم به مدیران کمک می‌کنند تا مدیریت کشتی را تقویت کرده و علل احتمالی و خطر حوادث را کاهش دهند؛ چرا‌که این خطرات ممکن است شامل عوامل انسانی نیز باشند. همانطور که گفته شد، صنعت فله خشک با چالش‌های ایمنی مداوم روبه‌رو است که مستلزم تلاش دائمی برای تقویت استانداردها، نظارت و کنترل است.

در این راستا، در گزارش پلتفرم RightShip به برنامه‌های بازرسی مانند برنامه گزارش بازرسی کشتی (SIRE)، CDI و پرسشنامه بازرسی RightShip با نام RISQ برای کشتی‌های فله خشک اشاره شده است. برنامه گزارش بازرسی کشتی (SIRE) ابزاری است که مجمع بین‌المللی دریایی شرکت‌های نفتی (OCIMF) از آن به عنوان ابزار اصلی بازرسی کشتی استفاده می‌کند. در این برنامه، بازرسان به گزارش تمامی کاستی‌های کشتی یا عملکرد آن و بیان جزئیات مثبت و منفی در مورد عملیات کشتی اقدام می‌کنند.

از سوی دیگر، CDI مجموعه‌ای از بازرسی‌ها برای تانکرهای شیمیایی و گازی طراحی شده است و گزارش تکمیل‌شده امتیازی برای کشتی بازرسی‌شده ارائه می‌دهد؛ امتیاز بالاتر نشان‌دهنده مطابقت کشتی با استانداردهای صنعتی است. RISQ نیز برای ارزیابی کیفیت کشتی‌ها و تأیید انطباق خدمه کشتی با ایمنی، الزامات قانونی، توصیه‌های صنعتی و ارائه بهترین شیوه‌ها مورد نیاز است.

در ادامه این گزارش آمده است که با تجزیه و تحلیل توقیف کشتی‌ها از ژانویه ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۴ میلادی مشخص شد که تعداد دفعات توقیف کشتی‌ها پس از بازرسی کاهش یافته است. از ژانویه ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۴ میلادی تعداد ۲۸۶۳ کشتی مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. از ۲۵۴۷ کشتی که در شش ماه قبل از بازرسی RISQ تحت بازرسی PSC قرار گرفتند، ۱۴ درصد توقیف شده‌اند. در مقابل، تنها ۶ درصد از ۲۳۷۷ کشتی بازرسی‌شده در شش ماه پس از بازرسی RISQ توقیف شده‌اند. این نشان‌دهنده کاهش توقیف ۲۴۷ کشتی‌ پس از بازرسی RISQ است. همچنین، کشتی‌ها پس از بازرسی با کاهش حوادث روبه‌رو بوده‌اند.

 

نقش بازرسی‌های منظم در بهبود ایمنی و استاندارد کشتی‌های فله خشک

ارسال نظرات
آخرین اخبار