۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶

منطقه آزاد کیش مدعی به ثمر نشستن تلاش برای احیاء مرجان‌ها شد

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی منطقه آزاد کیش، حال مرجان‌های گل کلمی قلمه زده و منتقل شده به آب‌های شرق جزیره کیش پس از ۶ ماه حفاظت و نگهداری، خوب است.
کد خبر: ۹۹۸۶۱

منطقه آزاد کیش مدعی به ثمر نشستن تلاش برای احیاء مرجان‌ها شد

 

به گزارش مانا از بندرعباس، درفاز دوم پروژه احیا و حفاظت از مرجان‌های کیش به همت اداره محیط زیست سازمان، با توجه به عدم مشاهده مرجان‌های گل کلمی (cauliflower corals) با نام علمی Pocillopora damicornis در سال‌های اخیر در آب‌های اطراف جزیره کیش، از ۵ دی ماه سال گذشته نسبت به انتقال سه قلمه از این نوع مرجان، ازعمق ۹ متری منطقه سمبارون به شرق جزیره کیش جهت تکثیر آزمایشی بر روی پایه درختی اقدام شد.

کولونی کوچکی از این نوع مرجان پس از ۵ سال جستجو، توسط ماکان فریزندی مجری و حمید رضایی ناظر فنی این طرح در فاز دوم پروژه احیا و حفاظت از مرجان‌های کیش است در منطقه سمبارون مشاهده و جهت انتقال به آب‌های شرقی جزیره کیش قلمه زنی شد.

این مرجان‌های قلمه زده شده طی حدود ۶ ماه پس از انتقال، از رشد مطلوبی برخوردار بوده و در صورت ادامه رشد مناسب، قرار است تکه‌هایی از آن‌ها به شکل قلمه برای احیای سایت‌های مرجانی استفاده شوند، با این امید که این نوع مرجان دوباره در آب‌های اطراف جزیره کیش احیا شده و پوشش مرجانی قابل توجهی را تشکیل دهند.

اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش، در کنار بویه گذاری سایت‌های مرجانی، ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی و سایت‌های غواصی مصنوع، تکثیر غیر جنسی مرجان‌ها را نیز از حدود سه سال پیش آغاز نموده است ودر فاز اول پروژه تکثیر و احیای مرجان‌های جزیره کیش، پروژه ایجاد مزارع مرجان‌های شاخ گوزنی را با تلاش بسیار اجرا کرد.

گفتنی است پیش از این، نقاط مختلفی از آب‌های پیرامون جزیره کیش خصوصاً در بخش شرقی، دارای پوشش نسبتاً انبوهی از مرجان‌های شاخ گوزنی Acropora و مرجان‌های Pocillopora بوده است.

لازم به ذکر است با توجه به پدیده تغییرات اقلیمی و در معرض خطر قرار گرفتن مرجانها، لازم است اقدامات مربوط به احیا و حفاظت این گونه ارزشمند که حیات بسیاری از آبزیان و حتی انسان به آن وابسته است، با جدیت دنبال شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار