۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خبر داد:

رشد ۲۰ درصدی ترانزیت محصولات نفتی و غیر نفتی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از رشد ۲۰ درصدی ترانزیت محصولات نفتی و غیرنفتی خبر داد.
کد خبر: ۹۹۷۵۹

رشد ۲۰ درصدی ترانزیت محصولات نفتی و غیر نفتی

 

حسین عباس نژاد مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در گفتگو با مانا بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم ۳۰۵ میلیون تُن کالای نفتی و غیر نفتی از بنادر استان ترانزیت شد که رشد ۲۰ نسبت به ابتدای شروع به کار دولت را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به سهم ۵۷ درصدی بنادر استان هرمزگان در جابه‌جایی کالا‌های غیر‌نفتی افزود: جابه‌جایی بیش از ۲۰۰ میلیون تُن کالای غیرنفتی از بنادر استان انجام شده است که طی سه سال گذشته رشد ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم جابه‌جایی کالا‌های نفتی از بنادر این استان را ۱۰۵ میلیون تُن اعلام کرد و گفت: جابه‌جایی کالا‌های نفتی نیز از ابتدای دولت سیزدهم رشد هفت درصدی داشته است. بنادر استان هرمزگان سهم ۳۷ درصدی در جابه‌جایی این دسته از کالا‌ها دارند.

به گفته وی، در دولت سیزدهم بیش از ۶.۵ میلیون TEU کالای کانتینری از بنادر استان جابه‌جا شده است. همچنین ۶۳ میلیون نفر مسافر دریایی از بنادر مسافری استان جابجا شده‌اند.

عباس نژاد گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۳.۵ میلیون تن کالا از طریق حمل ریلی از بندر شهید رجایی جابجا شده است که این رقم ۵۰ درصد نسبت به ابتدای دولت رشد داشته است.

ارائه تخفیف برای توسعه ترانزیت

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درباره دلایل توسعه ترانزیت در بنادر هرمزگان توضیح داد: در دولت سیزدهم برای تمام کالا‌های ترانزیت خارجی، تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: اختصاص انبار عمومی و انبار‌های اراضی پشتیبانی برای نگهداری کالا‌های ترانزیتی شامل پتاس و گوگرد در دستور کار قرار گرفت.

عباس نژاد اضافه کرد: همچنین به کالا‌های ترانزیتی در پایانه‌های اختصاصی صادرات و ترانزیت در اراضی پشتیبانی خدمات رسانی شد.

وی ادامه داد: تلاش کردیم از طریق ایجاد دسترسی خطوط ریلی به ورودی پایانه‌ها در بندر، خدمات ریلی را توسعه دهیم. همچنین سکوی ارزیابی در پارکینگ کامیون‌ها به‌منظور تسریع در عملیات ارزیابی کالا‌های ترانزیتی احداث شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: انجام اقدامات اصلاحی در محل شانتینگ یارد ریلی و همچنین اصلاح و آماده سازی خطوط انتقال فرآورده شرکت گاز سرخون و اتصال به ایستگاه شانتینگ یارد ریلی و اسکله شماره ۳ شهید رجایی با هدف تخلیه محموله نفتا ترانزیتی دلایل توسعه ترانزیت در استان بود.

به گفته وی، بیش از سه میلیون تن کالا از طریق حمل و نقل ریلی در بندر شهید رجایی ترانزیت شد. در دولت سیزدهم تعمیرات اساسی انبار‌های ترانزیت و کالا در بندر شهید رجایی انجام شد. همچنین نوسازی خطوط ریلی راه آهن مجتمع بندری شهید رجایی به مرحله اجرا در آمد.

صرف اعتبار برای سه بندر چند منظوره

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از صرف اعتبار برای سه بندر چند منظوره خبر داد و گفت: پروژه بندر چند منظوره سیریک با اعتبار ۶۹۹۰ میلیارد ریال، پروژه بندر چند منظوره ابوموسی با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال و بندر چند منظوره خمیر با اعتبار دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اجرایی شد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های دریایی مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک با اعتبار سه هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال ایجاد شد.

عباس نژاد اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک دریایی کوه مبارک به منظور انجام فرآیند‌های حاکمیتی شامل یدک‌کشی و راهنمایی، کنترل و بازرسی ایمنی کشتی‌ها، مقابله با آلودگی نفتی، امداد و نجات دریایی، هشدار‌های ایمنی دریایی انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در این پروژه دو فروند یدک کش ۶ هزار اسب خریداری شد و در بندر جاسک مستقر شد. ۱۰ نفر کارشناس دریایی و ناجی هم در بندر جاسک مستقر شدند.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بهره‌برداری از پروژه اسکله‌های شناور نیز با اعتبار ۷۸۰ میلیارد ریال انجام شده است. در این پروژه سه فروند اسکله شناور در بندر گنگ، مقام و لنگه ایجاد شد. دو فروند اسکله شناور در مبادی گردشگری جزیره قشم یعنی دوربنی و دهخدا ایجاد شد و یک فروند رمپ و دو پست اسکله مخصوص سوختگیری در بندر جاسک مستقر شد.

وی افزود: در دولت گذشته عملیات اجرایی پروژه توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری استان با اعتباری بالغ بر ۴۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال آغاز شد.

عباس نژاد توضیح داد: در این پروژه پل دسترسی به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شد. احداث فاز اول تأسیسات زیربنایی با ایجاد ۱۴۰ هکتار زیرساخت در اراضی پشتیبانی توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد.

آمادگی برای واگذاری اراضی

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از آمادگی استان برای واگذاری اراضی به کشور‌های روسیه، قرقیزستان، ترکمنستان و سایر کشور‌های همجوار و بخش خصوصی به‌منظور فعالیت در بخش صادرات و ترانزیت در بندر شهید رجایی خبرداد و افزود: آمادگی داریم زمین در پس‌کرانه بندر شهید رجایی جهت سرمایه‌گذار شرکت چینی FUQIA SCM CO اختصاص دهیم.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرک مسکونی شهید رجایی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی آماده است. ۱۷ هکتار زمین آماده واگذاری برای فعالیت‌های توسعه ناحیه بسته‌بندی میوه در بندر شهید رجایی وجود دارد. همچنین آمادگی داریم اراضی پشتیبانی برای فعالیت صادرات، ترانزیت و ... در بنادر سیریک و خمیر در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

عباس نژاد بهره‌برداری از مرکز خدمات دریایی و بندری بندر شهید رجایی با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال، بهره‌برداری از مرکز داده بندر شهید رجایی (ساختمان ICT) با اعتبار دو هزار میلیارد ریال، بهره‌برداری از پروژه کنترل تردد بندر شهید رجایی با اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریال و بهره‌برداری از برج کنترل دریایی بندر شهید رجایی با اعتبار ۹۸۰ میلیارد ریال را دیگر پروژه‌های اجرا شده در این استان اعلام کرد.

وی با اشاره به جذب سه هزار و ۵۹۰ نفر در شرکت‌های زیر مجموعه خود بیان کرد: در دولت سیزدهم تبدیل وضعیت ۱۰۵ نفر از ایثارگران در اداره کل بنادر و دریانوردی استان انجام شد. همچنین دو نفر از نخبگان در این اداره کل جذب شدند.

انعقاد حدود ۲۱.۵ هزار میلیارد ریال قرارداد

عباس نژاد حجم قرارداد‌های منعقد شده برای مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را ۲۱ هزار و ۴۶۸ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این پروژه‌ها شامل احداث پایانه ترانزیتی صادراتی، احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، احداث پایانه خدمات ترانزیتی و احداث پایانه مکانیزه غلات در بندر شهید رجایی است که پیش بینی می‌شود برای ۴۲۸ نفر شغل ایجاد کند.

وی همچنین از انعقاد ۹ تفاهم نامه به ارزش ۳۹۹ هزار میلیارد ریال با بخش خصوصی خبر داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار