۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان مطرح کرد:

جنگل‌های حرا هرمزگان در معرض تهدید جدی/ لزوم جلوگیری از تغییر کاربری و ساخت و ساز در حریم حرا

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: ازجمله مهم‌ترین تهدیدات جنگل‌های حرا، تغییر کاربری و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در حریم آن‌هاست که در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است.
کد خبر: ۹۹۶۹۸

جنگل‌های حرا هرمزگان در معرض تهدید جدی/ لزوم جلوگیری از تغییر کاربری و ساخت و ساز در حریم حرا

 

به گزارش مانا از بندرعباس، محمد محسنی با اشاره به اینکه جنگل‌های مانگرو با مساحت حدود ۱۳ میلیون هکتار در جهان، یکی از پُر‌تولیدترین اکوسیستم‌ها در گستره زمین محسوب می‌شوند، اظهار کرد: ایران در جنوب غربی آسیا، یکی از غربی‌ترین پهنه‌‎های ساحلی حرا در آسیا محسوب می‌شود که از دو گونه مانگرو در شرایط اقلیمی و دریایی ویژه برخوردار است.

وی با بیان اینکه رویشگاه‌های مانگروی ایران در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر توزیع‌شده و بخش اعظم آن پوشیده از گونه حرا است، افزود: مناطق حرا‌خیز هرمزگان عبارت‌اند از کناره‌های شمالی و غربی جزیره قشم، بندر خمیر، تیاب (میناب)، جاسک، بندرعباس، بندرلنگه، سیریک و ... که ظرفیت قابل توجهی در حوزه گردشگری دریایی و تالابی محسوب می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: این جنگل‌ها در استان هرمزگان، زیستگاه بیش از ۱۱۰ گونه پرنده هستند که هریک از این پرندگان به‌نوعی به این زیستگاه وابسته هستند و ظرفیت شاخه پرنده‌نگری از طبیعت‌گردی را فراهم کرده است.

محسنی با بیان اینکه بسیاری از پرندگان وابسته به مانگرو، پرندگان مهاجری هستند که در هنگام مهاجرت از آن  به‌عنوان زیستگاه استفاده می‎کنند، تأکید کرد: جنگل‌های حرا در استان هرمزگان ازجمله دیدنی‌ترین و وسیع‌ترین جنگل‌های دریایی کشور به شمار می‌رود و بازدید از جنگل حرا خاطره‌های به‌یادماندنی در اذهان دوستداران طبیعت، آب، هوا، درخت و پرندگان و سکوت استثنایی باقی می‌گذارد.

این مقام مسئول با اظهار اینکه گردشگری ساحلی و دریایی جزو شاخصه‌های مهم استان هرمزگان در حوزه توریسم محسوب می‌شود، ادامه داد: این جنگل‌ها دارای ارزش‌های مهمی برای گردشگری هستند و از مهم‌ترین فعالیت‌های گردشگری جنگل‌های مانگرو می‌توان به فعالیت‌های قایقرانی، پدل‌برد، پرنده‌نگری و ... اشاره کرد.

وی گفت: امروزه محیط‌های این‌چنینی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی بالایی برخوردار بوده و نقش آن‌ها در درآمدزایی به اثبات رسیده است.

محسنی با اشاره به اینکه با وجود کاربری‎های حفاظتی، زیست محیطی، زیستگاهی و گردشگری که این جنگل‎ها دارند همچنان در معرض تهدید‌های ناشی از دست‌اندازی‌های انسانی قرار دارند، تصریح کرد: ازجمله مهم‌ترین این تهدیدات، تغییر کاربری و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در حریم آن‌هاست که در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است.

این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به ارزش‌ها و کاربرد‌های متعدد جنگل‌های حرا، حفاظت از این اکوسیستم امری ضروری و الزامی بوده و نیاز است تا تحت مدیریت واحد، یکپارچه و فعال‌تری قرار گیرند تا پایداری آنان حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان بیان کرد: همچنین ضروری است تا هم‌افزایی و همکاری بین دستگاهی به‌منظور بهره‌برداری پایدار از جنگل‌های حرا و استفاده حداکثری از ظرفیت حفاظت مردمی از منابع طبیعی و محیط زیست فراهم شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار