۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳

صید سالانه ۱۹ هزارتن کیلکای دریای خزر توسط صیادان ایرانی

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: با توجه به تعدیل تعدادی از شناور‌های صیادی و سایر اقدامات مدیریت صید، صید سالانه و درآمد صیادان رو به افزایش رفته به طوری‌که هم اکنون سالانه بیش از ۱۹ هزار تُن انواع گونه‌های کیلکا ماهیان توسط ۷۴ فروند لنج صیادی کیلکاگیر صید می‌شود.
کد خبر: ۹۹۱۳۸

صید سالانه ۱۹ هزارتن کیلکای دریای خزر توسط صیادان ایرانی

 

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه کیلکاماهیان از ذخایر با ارزش دریای خزر محسوب می‌شوند، گفت: ذخایر کیلکا‌ماهیان و صید این آبزیان در سال‌های گذشته به دلیل ورود شانه‌دار مهاجم دریای خزر دچار بحران شد و به کمتر از ۱۵ هزار تُن در سال ۱۳۸۲ رسید.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، افزود: در سال‌های اخیر با توجه به تعدیل تعدادی از شناور‌های صیادی و سایر اقدامات مدیریت صید رفته رفته بهبود یافت و میزان صید سالانه و درآمد صیادان رو به افزایش نهاد به طوری‌که هم اکنون سالانه بیش از ۱۹ هزار تُن انواع گونه‌های کیلکا‌ماهیان توسط ۷۴ فروند لنج صیادی کیلکاگیر صید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت صید کیلکای دریای خزر نیازمند توجه در برنامه ریزی‌های آینده است، خاطرنشان ساخت: افزایش سهم مصرف انسانی کیلکا و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از این آبزیان باید در دستور کار قرار گیرد و برنامه مشخصی برای تحقق آن تدوین شود.

به گفته رضا عباسپور نادری، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر به مصرف پودر ماهی می‌رسد و این در حالی است که کیلکا‌ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار