به گزارش مانا، حسین یونسی روز چهارشنبه در آئین رونمایی از اتمام فرآیند تعمیرات اساسی اسکله گرد بلوار تاریخی بندرانزلی توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار کرد: این اداره کل در عمل به مسئولیتهای اجتماعی خود برای ایجاد رونق اقتصادی در مجتمع بندری و در راستای تعامل شهر- بندر اسکله گرد بلوار ساحلی بندرانزلی را در قالب یک پروژه شهری تعمیر و بازسازی کرد.
وی بر تعامل سازنده اداره کل بنادر گیلان با شهر بندرانزلی تاکید کرد و افزود: این اداره کل در تعامل با شهر پنج پروژه را تعریف کرد که یکی از این پروژه ها تعمیر اسکله گرد بلوار ساحلی بود؛ این پروژه از اسفند ۱۴۰۱ آغاز و در اسفند ۱۴۰۲ به اتمام رسید؛ تعمیر و بازسازی این پروژه که نیم قرن از بهره برداری اولیه آن می گذرد با گذشت سالها در معرض نابودی قرار داشت اما اکنون با تعمیرات اساسی پایه های آن که فعالیتی بسیار دشوار، زمانبر و هزینه بر بود، آماده بهره برداری است.
یونسی تصریح کرد: مجتمع بندری انزلی متولی اصلی انجام پروژه هایی از این قبیل نیست؛ اما در تعامل با مدیران شهری اقدام به تعمیر این اسکله کرد و طبق برآوردهای صورت گرفته با انجام اقدامات اصولی اسکله گرد بلوار ساحلی تا ۳۰ سال آینده نیازی به تعمیر ندارد.
وی دیگر پروژه شهری که این اداره کل در دست اجرا دارد را پروژه لایروبی حاشیه بلوار ساحلی اعلام کرد و افزود: این پروژه در بهمن ۱۴۰۱ شروع و در تیرماه ۱۴۰۲ به اتمام رسید؛ اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان باتوجه به اهمیت این پروژه و خشک شدن بخشی از حاشیه بلوار، محدوده لایروبی را از ۲۵ هزار متر مکعب به حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب افزایش داد و با احتساب لایروبی هر متر مکعب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای این پروژه ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان پروژه بعدی این اداره در تعامل با شهر را لایروبی تالاب اعلام کرد و افزود: این پروژه پیشرفت بسیار مناسبی دارد؛ طبق پیش بینی اولیه این پروژه ظرف مدت ۱۸ ماه باید به اتمام برسد و اکنون با گذشت هشت ماه حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
یونسی، از استاندار گیلان، فرماندار شهرستان و ادارات کل آب منطقه ای، محیط زیست، منابع طبیعی و همه متولیانی که در احیای تالاب انزلی دخیل هستند خواست همزمان با لایروبی تالاب، اقدامات آبخیز داری را در دستور کار خود قرار داده و از ورود فاضلابها به داخل تالاب جلوگیری کنند در غیر این صورت تالاب در مدت زمان کوتاهی به وضعیت سابق بر می گردد.
وی تاکید کرد: این اداره کل با بودجه و اعتبارات اندک قادر به احیای کل تالاب انزلی نیست؛ احیای تالاب انزلی اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد و لایروبی انجام شده تنها اقدامات اورژانسی برای حل مشکل صیادان و قایقرانان است تا به امرار معاش آنان کمک شود.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت ۱۰ میلیون تنی تخلیه و بارگیری کالا از مجتمع بندری انزلی گفت: هیچ یک از بنادر شمالی کشور این ظرفیت را ندارند و بندر امیر آباد با هزار و ۶۰ هکتار پس کرانه نیز هشت میلیون تن ظرفیت دارد و ما تنها از ۲۰ درصد این ظرفیت استفاده می کنیم؛ اگر بخواهیم این ظرفیت را افزایش دهیم کالاهای بسیاری وارد شهر انزلی می شود که جاده های شهرستان ظرفیت جابجایی بار را نخواهند داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اضافه کرد: مجتمع بندری انزلی و شهر انزلی برای حل این مشکل نیاز اساسی به ورود ریل به این شهر بندری دارد؛ لذا در گام بعدی باید مجتمع بندری انزلی صاحب ریل شود؛ ورود ریل به مجتمع بندری انزلی و شهر انزلی به بودجه عمومی نیاز دارد و بندر به تنهایی قادر به تامین اعتبار آن نیست اگر چه تا حد امکان همکاری لازم را خواهد داشت اما ایجاد زیر ساختهای اساسی برعهده دولت است و باید بودجه عمومی در اختیار شهرستان قرار گیرد تا ریل به این شهر وارد شود.
وی تصریح کرد: اتصال خیابان بایندر به جاده کمربندی پروژه بعدی این سازمان است که با انجام این پروژه هیچ کامیونی در سطح شهر بندرانزلی و در خیابان بندر و سایر نقاط مشاهده نخواهد شد و باری که مستقیم از بندر خارج می شود از طالب آباد عبور خواهد کرد.
فرماندار بندرانزلی نیز در این مراسم تعاملات صورت گرفته را سرآغازی برای انجام خدمات متقابل برای شهر و بندر دانست و افزود: پروژه هایی که راه اندازی شد بویژه در حوزه تالاب نشان می دهد اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در مباحث عمرانی، تعمیر و بازسازی اسکله گرد بلوار ساحلی و تعریض خیابان بایندر فراتر از انتظار عمل کرده است.
محمد پور خوش سعادت اضافه کرد: این اقدامات نوید بخش حرکت های مثبت اقتصادی در سطح است؛ آمارها نشان می دهد بندر در دولت سیزدهم فعال تر شده و تراز مثبتی دارد و این امر نوید بخش آینده درخشانی برای این شهر است .