۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

احتمال طغیان رودخانه کارون و بالا آمدن آب اروندرود و بهمنشیر/بهبود وضعیت زیست محیطی تالاب‌های شادگان و هورالعظیم

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: احتمال طغیان رودخانه کارون و بالاآمدن آب اروندرود و بهمنشیر بدنبال بارش‌های سیل آسا در مناطق بالادست وجود دارد.
کد خبر: ۹۸۵۹۸

احتمال طغیان رودخانه کارون و بالا آمدن آب اروندرود و بهمنشیر/بهبود وضعیت زیست محیطی تالاب‌های شادگان و هورالعظیم

دکتر عباس صدریان فر در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بارش‌های سیل آسا در زاگرس میانی و مرکزی  در سه روز آینده، سبب افزایش روان آب کارون، اروندرود، بهمنشیر و زهره در هندیجان خواهد شد از این رو عموم مردم باید از نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی گفت: سد‌های کارون بزرگ تا حدودی سیلاب‌ها را مهار خواهند کرد، ولی در صورت تداوم بارش‍های شدید، احتمال سرریز شدن سد‌ها و طغیان رودخانه‌های یاد شده وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه بارندگی‌ها در مناطق بالادست، تا حدود زیادی وضعیت زیست محیطی تالاب‌های شادگان و هورالعظیم بهبود می‌یابد افزود: در صورت بالا آمدن آب سد کرخه، بخشی از روان آب به سمت تالاب هورالعظیم هدایت خواهد شد تا حدود زیادی نگرانی دوستداران محیط زیست ناشی از خشکی‌های زیاد این تالاب برطرف می‌شود.

صدریان فر خاطر نشان کرد: بارندگی‌های پیشِ رو، وضعیت تالاب‌های فصلی خوزستان را نیز بهبود خواهد داد.

وی با بیان اینکه تدابیر لازم برای کاهش خسارت ناشی از طغیان رودخانه کارون و زهره اتخاذ و عملیاتی شده از مردم خواست از حریم رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

صدریان فر افزود: ده‌ها دستگاه پمپ و مکنده برای تخلیه آب در مناطق ساحلی خوزستان نصب شده تا از ورود آب به منازل و همچنین قطع جاده‌های ارتباطی جلوگیری شود.

وی گفت: با توجه به کاهش سرعت جابه‌جایی آب در مناطق ساحلی به علت شیب کم، احتمالاً تخلیه آب از مناطقی که دچار آبگرفتگی شده‌اند چند روزی به طول خواهد کشید.

هواشناسی خوزستان از اواخر وقت امروز (دوشنبه)، سه شنبه و چهارشنبه برای دومین بار در سال جاری هشدار سطح قرمز در مناطق ساحلی خوزستان صادر کرد.

هواشناسی با پیش بینی بارش نقطه‌ای در برخی مناطق خوزستان تا ۲۰۰ میلیمتر، اعلام کرده است احتمالاً حجم بارش‌ها در خوزستان و مناطق بالادست، به اندازه سیلاب اسفند ماه ۱۳۹۷ برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار