۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

پیش‌بینی افزایش ۵ درصدی سفر‌های نوروزی/مسافران از شناور‌های غیرمجاز استفاده نکنند

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات و برنامه‌های طرح تسهیل سفر‌های نوروزی این سازمان را طی نشستی خبری تشریح کرد.
کد خبر: ۹۸۵۸۶
پیش‌بینی افزایش ۵ درصدی سفر‌های نوروزی/مسافران از شناور‌های غیرمجاز استفاده نکنند

به گزارش خبرنگار مانا؛ علی اکبر مرزبان، امروز(شنبه) طی نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح اقدامات و برنامه‌های طرح تسهیل سفرهای نوروزی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه طی سال 1402 به حدود ۶.۵ میلیون نفر گردشگر دریایی خدمات ارائه داده‌ایم افزود: از این عدد تعداد ٣.۵ میلیون سفر مربوط به سفرهای دریایی بوده‌ است.
وی با تاکید بر اینکه در سال ١۴٠٢ شاهد رشد ١٧ درصدی سفرهای دریایی نسبت به سال گذشته آن بودیم، گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در نوروز ١۴٠٣ حدود ٣ تا ۵ درصد در همه شیوه‌های حمل‌و‌نقل از جمله بخش دریا افزایش تردد و آمار مسافران را شاهد خواهیم بود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از مهرماه سال جاری کمیته حمل‌و‌نقل دریایی فعال شده است، خاطر نشان کرد: در حوزه جستجو و نجات خود را محدود به مبادی مجاز سفرهای دریایی نمی‌کنیم از این رو برای ارتقاء هماهنگی‌ها، مکاتبات لازم با تمام مبادی ذی‌ربط انجام شده است که طی آن توصیه و تأکید کردیم تمام مسافران از مبادی مجاز و از ایستگاه‌های مجاز گردشگری استفاده کنند.
مرزبان ادامه داد: در طول چند هزار کیلومتر سواحل ممکن است قایق‌های غیرمجاز نیز فعالیت کنند بنابراین به شدت توصیه می‌کنیم مسافران برای تفریح و سفر و جابه‌جایی بین جزایر برای حفظ ایمنی خود از این قایق‌ها استفاده نکنند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال گذشته حتی یک سانحه منجر به فوت در سفرهای دریایی نداشتیم، اظهار داشت: در همین مدت ١٣٧٨ مسافران دریایی را توانستیم نجات دهیم و به ٢٧۶ نفر نیز خدمات درمانی ارائه شد.
معاون امور دریایی بنادر و دریانوردی افزود: شناورهای تجسس و نجات در تمام بنادر فعال هستند و از ظرفیت‌های ناجی نیز استفاده کرده‌ایم، همچنین در صورت لزوم از ناوگان نظامی هم برای مواقع اضطراری استفاده خواهیم کرد.
مرزبان با بیان اینکه در سال آینده ٢٠ فروند شناور نجات جدید به ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی اضافه خواهد شد در خصوص توسعه ناوگان کشتیرانی طی سال 1402 تصریح کرد: در سال جاری شاهد افزایش٢٠ فروند کشتی باری در خزر و ٣ فروند در خلیج فارس تحت پرچم کشورمان بودیم که این میزان شناور ٧۶٠ هزار تن به ظرفیت بخش باری افزود و همچنین با این تعداد شناور از رتبه ١٧ جهانی به ١۶ ارتقا پیدا کردیم.
وی درباره عمر ناوگان دریایی ایران نیز گفت: سن ناوگان ایران در حال حاضر حدود ٢٠ سال است و هر چند عمر بالایی محسوب نمی‌شود اما باید به فکر نوسازی ناوگان باشیم چرا که باید ناوگان همواره زیر ٢٠ سال بماند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرنوشت کشتی‌های کروز در بنادر جنوبی اظهار داشت: طبقه‌بندی شناورها و اهداف به کارگیری آنها با هم متفاوت است، در حال حاضر دو شناور کروز در سواحل جنوب کشور دارای مجوز هستند اما درباره فعالیت آنها، بحث تقاضا و عرضه مطرح است و سازمان بنادر ورد یانوردی هیچ محدودیتی برای بکارگیری کشتی‌های کروز و پذیرش و ترددهای این کشتی‌ها در مسیرهای خارجی ندارد.
وی همچنین درباره نرخ بلیت ناوگان دریایی، گفت: تعیین نرخ در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی نیست اما ورود بخش خصوصی در این حوزه باید توجیه اقتصادی داشته باشد، در حال حاضر این حوزه نیاز به حدود ٢٠٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تازه دارد و اگر کار در آن توجیه‌پذیر نباشد این سرمایه در بخش دیگری جذب می‌شود.
مرزبان ادامه داد: به صورت غیررسمی گفته شده ٢٠ تا ۴٠ درصد نرخ بلیت ناوگان دریایی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده ‌است.
وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه شماره تماس١۵۵٠ برای هر گونه امداد دریایی پیش‌بینی شده است، خاطر نشان کرد: مسافران باید توجه داشته باشند که بیش از ٧٠ درصد سوانح دریایی به سفرها و گردشگری‌های تفریحی با قایق‌های غیر مجاز و از مبادی غیر مجاز مربوط می‌شود.
در ادامه نشست خبری یاد شده، الله مراد عفیفی پور، سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت ناوگان مسافری دریایی کشور گفت: تعداد شناورهای مسافری ۵٨ فروند با ظرفیت ۶۴۴١ صندلی و ۴٧ شناور برای حمل خودرو، ٩۵ فروند شناور تفریحی و ۶ هزار ٧۵١ صندلی در بخش قایق‌های مسافری فعال هستند.
وی با اشاره به ایمنی سفرهای نوروزی ادامه داد: شناور، ترمینال و مسیر تردد سه مولفه‌های ایمنی هستند و پایانه‌های مسافری و اسکله ها برای سفرهای نوروزی در آمادگی کامل هستند و در حوزه شناورها بازرسی‌ها مستمر انجام شده و همچین شناورهای دارای نواقص توقیف شدند و بعد از رفع نواقص به ناوگان برگشتند، همچنین مسیرهای گردشگری دریایی نشانه‌گذاری و پاکسازی شده‌اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار