۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

تأمین ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب دریاچه ارومیه از سد کانی سیب

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: با تکمیل فاز دوم سدکانی سیب،  ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب دریاچه ارومیه از طریق منابع آبی ورودی این سد تأمین خواهد شد.
کد خبر: ۹۸۴۱۵

تأمین ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب دریاچه ارومیه از سد کانی سیب


آرزو اشرفی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص اقدامات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست جهت احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه نیاز سالانه زیستی آب دریاچه ارومیه ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است، گفت: به دلیل برداشت‌های غیرمجاز و توسعه کشت در اطراف دریاچه به صورت غیرمجاز، بسیاری از ورودی‌های آب دریاچه طی سال‌های اخیر به تدریج قطع شده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: برای تأمین حقابه دریاچه ارومیه یکی از اقدامات صورت گرفته انتقال بین حوزه‌ای از سد کانی سیب جهت تأمین بخشی از نیاز آبی دریاچه ارومیه بوده است.

وی با بیان اینکه با تکمیل سد کانی سیب ورودی آب دریاچه ارومیه به حداکثر خود خواهد رسید، گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در مجموع به صورت سالانه، ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب دریاچه ارومیه از طریق منابع آبی ورودی از سد کانی سیب تأمین شود.

اشرفی زاده خاطرنشان ساخت: سال گذشته قبل از تکمیل فاز دوم سد کانی سیب کمتر از ۲۰۰ میلیون متر مکعب از این سد به دریاچه ارومیه رسیده بود، انتظار داریم با تکمیل سد کانی سیب به زودی این رقم به ۳۰۰ میلیون متر مکعب برسد و در نهایب با تکمیل فاز دوم ورودی آب به ۶۲۳ میلیون متر مکعب به صورت سالانه برسد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: با بارش‌های مناسب زمستان امسال وضعیت مناسبی در منطقه وجود دارد و آبگیری از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در حال انجام است و امیدواریم آبگیری از سایر سد‌های منطقه به دریاچه ارومیه هم انجام شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم با جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز در سطح حوزه و رصد‌ها و پایش‌های در حال انجام بتوانیم حداکثر نیاز آب محیط زیستی را برای دریاچه داشته باشیم و شاهد وضعیت قابل قبول آبگیری دریاچه ارومیه تا پایان امسال باشیم.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه و حیات وحش موجود در آن به نسبت وضعیت خوبی دارند.

به گفته وی، بارش‌های اخیر در حوضه آبی دریاچه تراز را به هزار و ۲۷۱ متر رسانده و هم اکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه وجود دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار