۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

پروژه پتروشیمی میانکاله وجود ندارد/ افزایش تراز دریاچه ارومیه با بارندگی‌های اخیر

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص  زمین‌های پتروشیمی میانکاله گفت: آنچه مباحث قانونی بود را انجام دادیم و دیگر طرحی به نام پتروشیمی میانکاله وجود ندارد؛ تعیین تکلیف زمین‌های پتروشیمی میانکاله هم جزء وظایف منابع طبیعی است و باید هر چه زودتر طبق وظیفه خود زمین‌ها را برگرداند.
کد خبر: ۹۸۴۱۴

پروژه پتروشیمی میانکاله وجود ندارد/ افزایش تراز دریاچه ارومیه با بارندگی‌های اخیر


به گزارش خبرنگار مانا، علی سلاجقه در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در نشست خبری به پروژه احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: اطراف کفه سفید دریاچه ارومیه را کمربند سبزی فرا گرفته که با کشت‌های غیر‌اصولی جریان‌های آبی سطحی منتهی به دریاچه را کاهش داده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در گام دوم احیای دریاچه ارومیه که مدیریت نرم است وزارت جهاد مکلف شده که گیاهان کم آب بر را جایگزین گیاهان آب بر کند و وزارت نیرو هم مکلف است به وظیفه خود در زمینه تامین حقابه عمل کند.

به گفته وی، پیش از بارش‌های اخیر وضعیت دریاچه چندان مناسب نبود، اما با اقداماتی که در سازمان محیط زیست انجام شد وضعیت تالاب‌های اقماری دریاچه مناسب بود؛ به گونه‌ای که بارندگی‌های اخیر موجب شد تراز دریاچه ارومیه ب   ۱۲۷۰.۱۵ برسد.

وی خاطرنشان ساخت: دولت پذیرفت که تامین حقابه اولویت دوم بعد از آب شرب باشد، بر این اساس قرار شد از سد کانی سیب ۶٠٠ میلیون متر مکعب آب به دریاچه برسد که در یک مرحله ٣٠٠ میلیون متر مکعب رهاسازی شد.

سلاجقه بیان داشت: اکنون فاز دوم سد کانی سیب در مراحل پایانی است و امیدواریم بعد از تکمیل آن ۶٢٣ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه برود؛ البته از سد‌های دیگر هم آب به سمت دریاچه رها سازی می‌شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود در خصوص  زمین‌های پتروشیمی میانکاله گفت: آنچه مباحث قانونی بود را انجام دادیم و دیگر طرحی به نام پتروشیمی میانکاله وجود ندارد.

وی خاطرنشان ساخت: تعیین تکلیف زمین‌های پتروشیمی میانکاله هم جزء وظایف منابع طبیعی است و باید هر چه زودتر طبق وظیفه خود زمین‌ها را برگرداند.

وی در ادامه به وضعیت سد گتوند اشاره کرد و گفت:  اکنون وضعیت سد گتوند از نظر منابع آبی مناسب است، سد چمشیر هم در صورت بارش باران شرایط خوبی دارد سازمان حفاظت محیط زیست به طور مداوم وضعیت سد‌های مذکور را  پایش می‌کند.

سلاجقه درباره احداث سد در دره زرشک کرمان گفت: می‌دانیم که مجموعه دره زرشک دالان ورودی هوا به شهرستان تفت و یزد است بر این اساس هنوز وزارت نیرو موافقت نکرده و سازمان حفاظت محیط زیست هم مجوزی برای احداث آن صادر نکرده است.

وی درباره برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه محیط زیست گفت: ما هفته محیط زیست داریم و تمام فعالیت‌های محیط زیستی را در این هفته ارائه می‌دهیم، اما اینکه بخش خصوصی بخواهد نمایشگاه برگزار کند و تمام ساز و کار‌ها هم فراهم باشد ما هم استقبال می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین با اشاره به اینکه ما به رسانه اعتقاد داریم و آن را به عنوان زیرساخت اصلی حفظ محیط زیست کشور تلقی می‌کنیم، تاکید کرد: در سازمان محیط زیست همیشه به روی رسانه‌ها باز است؛ رسانه با ظرفیتی که دارد می‌تواند مطالبه گر محیط زیست باشد و گره گشایی ذهنی و میدانی را در ابعاد مختلف داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار