به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از hellenicshippingnews؛ «پیتر ساند» تحلیلگر ارشد مؤسسه Xeneta با جمع بندی فعالیتهای مربوط به حملونقل دریایی در ماههای اخیر طی سخنانی گفت: این روزها برای عموم مردم و شهروندان جهان بسیار حیاتی است، زیرا آنها به دریافت کالا در همه جا و در هر زمانِ ممکن عادت کردهاند و وقفه در این امر خسارت قابل توجهی به اقتصاد جهان میزند. این بحثها اهمیت بالای حفظ امنیت حملونقل دریایی را به خوبی نشان میدهد.
در ادامه این گزارش آمده است «امیلی استاسبول» از مؤسسه Xeneta نیز به خبرگزاری CNBC در زمینه تأثیر بحران دریای سرخ بر اقتصاد جهانی گفت: نرخ بهره اروپا در طول بحران دریای سرخ به اوج خود رسیده است و این روند بدون شک به آمریکا نیز با کمی تأخیر سرایت خواهد کرد. از سوی دیگر بحران دریای سرخ باعث شده معاملات در اروپا و همچنین در آمریکا تا حدودی روند کاهشی داشته باشد.
وی در ادامه گفت: اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی نرخ حمل کانتینر از خاورِ دور به اروپا بیش از صد درصد بالا رفت که بزرگترین رویداد در طول یکسال اخیر در حملونقل کانتینری بود، سپس شاهد بودیم که مسیرهای منتهی به آمریکا با افزایش هزینۀ حمل به مسیر اروپاییها پیوستند. در ادامه این روند اواسط فوریه شاهد افزایش دیگری هم در مسیر اروپا و آمریکا بودیم.
وی تاکید کرد: با این توصیف معلوم نیست که نرخها در هفته و ماههای آینده در اروپا و آمریکا چه روندی را در پیش خواهد گرفت.
امیلی استاسبول خاطر نشان ساخت: بحران دریای سرخ ابتدا بر تجارت اروپا تأثیر گذاشت و سپس به آمریکا کشیده شد.
نکتهای که در پایان باید به آن تاکید کرد آن است که شرکتهای حملونقلی بعد از بحران دریای سرخ پس از یکسال و بالا رفتن نرخها، برای بالا نگهداشتن نرخها به هر کاری دست میزنند در واقع بحران دریای سرخ به نفع شرکتهای حملونقل دریایی عمل میکند، هرچند بدون حوادث و رویدادها امکان حملونقل از طریق دریای سرخ وجود ندارد.