۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵

افزایش واردات ماهی راهکار اصلی کاهش قیمت کنسرو تون

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران، گفت:  دستیابی به آمار دقیق صید داخلی، ردیابی کیفی ماهی تون صید شده، تسهیل واردت و افزایش صادرات از جمله راهکار‌ها برای کاهش قیمت کنسرو ماهی در کشور است و لازم است وزارت جهاد کشاورزی قیمت یک کیلوگرم ماهی صید داخلی را اعلام و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت گذاری کنسروماهی را حذف کند.
کد خبر: ۹۸۱۷۰

افزایش واردات ماهی راهکار اصلی کاهش قیمت کنسرو تون


به گزارش خبرنگار مانا، مسعود بختیاری در همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر زنجیرۀ ارزش تون ماهیان که  در محل هتل المپیک تهران با حضور میهمانانی از برخی کشور‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند برگزار شد به تشریح تاریخچه صنعت کنسرو‌سازی در دنیا اشاره و تاکید کرد: در تهیه کنسرو‌ها به هیچ عنوان از ماده نگهدارنده استفاده نمی‌شود و حرارات دهی بالا عامل نگهداری محسوب می‌شود.

رئیس سندیکای کنسروسازی ایران در ادامه به وجود مشکلات متعدد در صنعت کنسرو تون ماهی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: از ۱۴۰ واحد کارخانه تولید کنسرو تون ماهی هم اکنون کمتر از ۵۰ کارخانه فعال یا نیمه فعال هستند.

وی همچنین به افزایش قیمت تون ماهیان طی دو سال اخیر اشاره کرد و بیان داشت: بررسی آمار و نمودار واردات تون ماهیان و قیمت این محصول نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین میزان واردات و قیمت تون ماهیان وجود دارد.

بختیاری با اشاره به اینکه طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که واردات تون ماهیان به کمترین میزان خود رسیده است، گفت: شاهد بیشترین میزان افزایش قیمت این محصول شیلاتی بوده‌ایم و آمار‌ها نشان می‌دهد واردات تون ماهیان از سال ۹۵ که ۵۳ هزار تن بوده در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ هزار تن کاهش یافته است و این مهمترین عامل در افزایش قیمت کنسرو تون ماهیان است.

این فعال بخش خصوصی در صنعت کنسروسازی در ادامه گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد از زمانی‌که قیمت گذاری دستوری اجرا شده، روند قیمت افزایشی بوده، در نتیجه با هرگونه قیمت گذاری دستوری، بازار کنترل نمی‌شود؛ طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ نرخ رشد کنسرو ماهی کمتر از تورم بود که این امر بدان معناست که اگر فضا را برای تولیدکننده باز بگذارند به طوری‌که دخالت‌های نابه‌جا صورت نگیرد، محصولات کمتر از نرخ تورم عرضه می‌شود.

به گفته رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران، دستیابی به آمار دقیق صید داخلی، ردیابی کیفی ماهی تون صید شده، تسهیل واردت و افزایش صادرات از جمله راهکار‌ها برای کاهش قیمت کنسرو ماهی در کشور است و لازم است وزارت جهاد کشاورزی قیمت یک کیلوگرم ماهی صید داخلی را اعلام و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت گذاری کنسروماهی را حذف کند.

بختیاری همچنین از توافق با سازمان شیلات برای راه‌اندازی سامانه ردیابی ماهی‌های تون خبر داد و گفت: با این سامانه پنج گونه ماهی تون رصد خواهد شد که ما را در ارتقای کیفیت محصول نهایی کمک می‌کند.

وی مشکل مهم دیگر در صنعت کنسروسازی تون ماهیان را تبلیغات منفی ناشی از کمبود اطلاعات و آگاهی در جامعه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با تلاش‌های صورت گرفته موفق شده‌ایم از توسعه تبلیغات منفی جلوگیری کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار