۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

فاز نخست طرح علاج بخشی خلیج گرگان با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

فاز نخست طرح علاج‌بخشی خلیج گرگان شامل اتمام لایروبی کانال آبرسان آشور با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.
کد خبر: ۹۷۸۸۷

فاز نخست طرح علاج بخشی خلیج گرگان با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

 

به گزارش مانا و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، همزمان با سفر دوم رئیس جمهور به استان گلستان، فاز نخست طرح علاج بخشی خلیج گرگان به بهره‌برداری رسید.

در سفر نخست رئیس جمهور به گلستان یکی از دستورات و مصوبات آن سفر، احیای خلیج گرگان بود که اجرای آن سبب شده که تنها خلیج ایرانی دریای خزر دوباره جان بگیرد. ‏رئیس جمهور در سفر خود در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به استان گلستان، دستوراتی در خصوص احیای خلیج گرگان و طرح طبیعت‌گردی آشوراده داد.

در راستای این دستورات طرح لایروبی کانال آشور به جد آغاز شد و در اول آذر ماه امسال رهاسازی آب دریا به سمت خلیج از طریق کانال آشوراده اتفاق افتاد.

امروز با حضور رئیس جمهور، سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست و وزیر ورزش فاز نخست طرح علاج بخشی خلیج گرگان افتتاح شد.

با لایروبی ۱۱ کیلومتر از کانال آشور، اتصال خلیج گرگان به دریای خزر برقرار شد تا مسیر ورود ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب دریا به این پهنه آبی هموار شود.

در مدت زمان کوتاه بازگشایی کانال آشوراده، سطح آب خلیج گرگان تا حد قابل توجهی بالا آمده است و هم اکنون حدود ۴۰۰ متر آب دریای خزر به سمت ساحل بندرگز پیشروی کرده و سطح آب خلیج در پای اسکله چوبی بندر گز نسبت به یک ماه گذشته حدود ۶۵ سانتی‌متر افزایش داشته است.

به گفته کارشناسان محیط زیست، ارتباط خلیج گرگان با دریای خزر علاوه بر بازگشت صد‌ها هزار پرنده مهاجر، حدود ۱۵ گونه ماهی کمیاب را از خطر انقراض نجات داد.

بر‌اساس این گزارش، آیت الله سید ابراهیم رئیسی دقایقی پس از ورود به گرگان، عازم جزیره خلیج گرگان شد. رئیس جمهور در این بازدید از آخرین وضعیت اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده بازدید کرد. بر‌اساس طرحی که هم اکنون در جزیره آشوراده در حال انجام است؛ مقرر است تا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان عملیات بهسازی معابر روستای اشوراده را به مساحت ۴۰ هزار متر مربع انجام دهد.

دکتر رئیسی همچنین از آخرین وضعیت پروژه فاز نخست علاج‌بخشی خلیج گرگان، لایروبی کانال آبرسان ارتباطی بین دریای خزر و خلیج گرگان، اسکله بندر ترکمن و کریدور‌های آبی دسترسی به جزیره آشوراده بازدید کرد.

خلیج گرگان سال‌هاست گرفتار چالش‌هایی مانند تخلیه میلیون‌ها لیتر فاضلاب شهری صنعتی و کشاورزی، کاهش آورد رودخانه‌ها کاهش نزولات آسمانی و پسروی آب و افت تراز آب بود به طوری که در اوایل سال گذشته حدود نیمی از این اکوسیستم خشک شد.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی گلستان با گذشت حدود یک ماه از بازگشایی اولیه کانال آبرسان حدود ۴۰ سانتی‌متر تراز آبی خلیج گرگان افزایش یافته و پهنه آبی آن ۳۰۰۰ هکتار بیشتر شده است.

آیت الله سید ابراهیم رییسی و جمعی از کارگزاران ارشد دولت سیزدهم در آخرین روز پاییز برای دومین نوبت در قالب اعضای هیئت دولت به گلستان سفر کردند تا علاوه بر پیگیری میزان تحقق مصوبات سفر سال نخست اسفند ۱۴۰۱، صد‌ها پروژه و طرح زیربنایی در این استان را افتتاح یا کلنگ زنی کنند بر‌اساس اعلام استانداری گلستان در این سفر ۳۰ پروژه عمرانی ۱۴ هزار و ۱۳۶ طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری کلنگ زنی و ۴۵ پروژه عمرانی و ۱۸ هزار ۱۹۴ طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری افتتاح می‌شود که مجموعه اعتبارات این بخش‌ها ۱۰۳هزار و ۳۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار