۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

عقب‌نشینی قبرس از تبدیل شدن به هاب انرژی مدیترانه

فقر زیرساختی قبرس را از تحقق رویای خود مبنی بر تبدیل شدن به یک هاب انرژی در مدیترانه شرقی باز می‌دارد و این کشور را مجبور می‌کند تا برای صادرات گاز کشف شده در میادین دریایی خود به اروپا به مصر وابسته شود.
کد خبر: ۹۷۷۴۵

عقب‌نشینی قبرس از تبدیل شدن به هاب انرژی مدیترانه

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، «جورج پاپاناستاسیو»، وزیر انرژی قبرس، در جریان کنفرانس و نمایشگاه مدیترانه شرقی (EMC ۲۰۲۳)، اذعان کرد که قبرس نمی‌تواند به هاب انرژی در شرق مدیترانه تبدیل شود، زیرا زیرساخت‌های لازم را ندارد. این مقام مسئول افزود: « باور دارم که مصر به دلیل منابع گاز طبیعی و زیرساخت‌های موجود، بسیار جلوتر از قبرس است.»
مصر تنها کشور دارای ایستگاه‌های مایع سازی در شرق مدیترانه است. تأسیسات کنونی در «دمیتا» و «ایدکو» از مهمترین ارکان و پایه‌های امکانات و زیرساخت‌های مصر برای تجارت و گردش گاز طبیعی هستند که ظرفیت تولید آنها بیش از ۱۲ میلیون تُن در سال است.
انتقال گاز به اروپا
«پاپاناستاسیو» در مورد اکتشافات گاز دریایی در قبرس نیز گفت که بهترین گزینه انتقال گاز به مصر جهت مصرف داخلی یا صادرات مجدد گاز و انتقال آن به اروپا است. موضع اخیر وزیر قبرسی نشان دهنده دور شدن از ادعاهای گذشته است که بارها از سوی مقامات این جزیره تکرار می‌شد. باید توجه داشت که «جورج لاککوتریپیس»، وزیر سابق انرژی، در سال ۲۰۱۳ میلادی برای نخستین بار، تبدیل جزیره به هاب انرژی منطقه‌ای را مطرح کرد.
در این میان، رایزنی‌ و مذاکره در مورد ایجاد خط لوله دو هزار کیلومتری گاز مدیترانه شرقی، جهت اتصال میادین گازی رژیم صهیونیستی به اروپا از طریق قبرس و یونان، تقریباً ۱۰ سال پیش با پیشنهاد مالی اتحادیه اروپا آغاز شد. البته این اتحادیه تا حدودی از این پروژه حمایت کرد، اما با چالش‌های متعددی مواجه شد.
اما دولت جدید قبرس که در مارس ۲۰۲۳ میلادی به قدرت رسید، برنامه خود را به عنوان کریدور صادرات انرژی به اروپا تغییر داد و خود را به پروژه‌ای با هدف تامین نیازهای گاز خود در مدیترانه شرقی محدود کرد.
از همین روی، قبرس به جای خط لوله دو هزار کیلومتری (۱۲۴۳ مایلی) شرق مدیترانه به اروپا، خط لوله بسیار کوتاه‌تری را پیشنهاد می‌کند که آن را به میادین نزدیک رژیم اسرائیل متصل می‌کند. سپس با دریافت گاز طبیعی، می‌تواند آن را به گاز مایع تبدیل و به اروپا ارسال کند.
همچنین، «پاپاناستاسیو» در مورد تبدیل «گاز به برق»، برنامه دولت قبرس جهت اقداماتی برای تغییر شکل ترکیب انرژی جزیره را اعلام کرد. او گفت: گاز مایع برای تولید برق برای بازار داخلی از طریق شرکت جنرال گاز وارد می‌شود، همچنین قبرس نیز تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خود را افزایش خواهد داد.
کشف گاز در قبرس
«تولا اونوفریو»، رئیس شرکت هیدروکربن‌های قبرس، گفته است: تاکنون حدود ۱۵ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی در پنج میدان جداگانه در سواحل این جزیره کشف شده است. چهار مورد از پنج اکتشاف؛ «کالیپسو»، «کرونوس» و «دیاس» در بلوک ۶، همچنین اکتشاف «گلافکوس» در بلوک ۱۰، در حال حاضر در مرحله ارزیابی هستند. همچنین، براساس گزارش قبرس میل، میدان آفرودیت واقع در بلوک شماره ۱۲ در مرحله آمادگی برای شروع تولید آماده شود.
مذاکرات برای توسعه میدان گازی آفرودیت اخیراً شاهد تغییراتی به نفع مصر بوده است. پس از مذاکرات با کنسرسیوم جهانی به رهبری شورون از ایالات متحده، پیشنهاد اصلاح توسعه طرح مطرح شد.
طرح به روز شده این کنسرسیوم برای مدیریت میدان آفرودیت در ۳۱ می ۲۰۲۳میلادی ارائه شد که قبرس قبلاً آن را رد کرده بود. این امر شامل تولید گاز طبیعی از مخزن آفرودیت و فرآوری آن از طریق ساخت خط لوله زیر دریا و اتصال آن به خط لوله موجود است.
شورون سال گذشته یادداشت تفاهمی با مصر برای همکاری در فعالیت‌های حمل‌و‌نقل، واردات، مایع سازی و صادرات گاز مدیترانه شرقی از طریق قاهره امضا کرد. اکنون این شرکت بر این باور است که طرح جدید هزینه‌های توسعه اولیه برآورد شده را کاهش می‌دهد و شروع تولید گاز طبیعی از این مخزن در نتیجه استفاده از زیرساخت‌های فعلی مصر را تسریع می‌کند.
همچنین شورون معتقد است که اتصال میدان آفرودیت به خط لوله‌ای که به قاهره منتهی می‌شود، شرکای آن را قادر می‌سازد تا گاز را در بازار محلی مصر بفروشند یا آن را مایع کرده و مجدداً به اروپا صادر کنند که تشنه گاز جایگزین روسیه پس از جنگ اوکراین است.
باید توجه داشت که شرکت اسرائیلی Neomed مالک ۳۰ درصد میدان آفرودیت است، در حالی که شورون - اپراتور پروژه - و شل هر کدام ۳۵ درصد از سهام را در اختیار دارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار