۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
رئیس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی:

ضرورت تشکیل «ستاد ملی دریایی» زیر نظر رئیس جمهور/ با مدیریت واحد از موازی‌کاری ۱۵ دستگاه اجرایی جلوگیری شود

ضرورت تشکیل «ستاد ملی دریایی» زیر نظر رئیس جمهور/ با مدیریت واحد از موازی‌کاری ۱۵ دستگاه اجرایی جلوگیری شود
رئیس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضروریت تشکیل «ستاد ملی دریایی» ذیل ریاست جمهوری پس از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، گفت: باید شاهد مدیریت واحد باشیم و از موازی‌کاری و تصمیم‌گیری مستقیم و غیرمستقیم ۱۵ دستگاه مختلف جلوگیری کنیم.
کد خبر: ۹۷۶۳۸

به گزارش مانا، مجتبی یوسفی درباره ابلاغ سیاست‌های کلی ۹ گانه توسعه دریامحور و الزامات تحقق این سیاست‌ها، اظهار داشت: در شمال و جنوب کشور به ویژه در سواحل جنوبی و جزایر همیشگی خلیج فارس، بیش ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم که دو سوم آن مربوط به جنوب کشور است و به آب های آزاد دسترسی دارد.

حضور جمعیت حداقلی در نوار ساحلی ایران

وی ادامه داد: متاسفانه کمتر از ۸ درصد جمعیت کشور در سواحل ساکن هستند و در حالی که بیش از ۵۰ درصد جمعیت‌شان در نوار ساحلی قرار دارند و فعالیت‌شان به اقتصاد دریا گره خورده است؛ از فعالیت‌هایی نظیر صیادی و پرورش آبزیان که حداقلی هستند تا مباحث نظیر ترانزیت، سرمایه‌گذاری، توسعه بنادر، فعالیت کارخانجات و صنایع آب‌بر در نوار سواحل و همچنین استفاده از ظرفیت‌های آب شیرین‌کن‌ها که بخش دیگر این فعالیت‌ها را تشکیل می‌دهد.

رئیس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشورهای حوزه خلیج فارس سالانه بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب از ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها در بخش شرب و صنایع استفاده می‌شود، عنوان کرد: این درحالی است که در کشور ما این فعالیت کمتر از ۱۱ میلیون مترمکعب در سال است. یوسفی با تاکید بر اینکه توسعه سواحل و بنادر پایه ترانزیت و ترانزیت دریایی است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بنادر شمالی و جنوبی کشور بیش از ۳۰۰ میلیون تن است اما متاسفانه حدود ۲۰۰ میلیون تن از این ظرفیت استفاده می کنیم و نتوانسته به خوبی در این راستا اقدام کنیم.

نباید موقعیت منحصر به فرد و زمان طلایی را از دست دهیم

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی کشورها در جنوب شرق و جنوب غرب ایران بنادر بزرگی را احداث می کنند که بیش از ۲۸۰ میلیون تن ظرفیت دارند و زمانی که فعالیت آن‌ها آغاز شود، موقعیت منحصر به فرد و زمان طلایی مربوطه را برای آن که بتوانیم از ترانزیت دریا و هاب منطقه شدن به دلیل دسترسی به آب های آزاد و تنگه هرمز که در حال حاضر، تردد کشتی‌ها به دلیل اینکه عمق عبور کشتی‌ها به سمت ساحل ایران است از دست می‌دهیم.

رییس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم اما این ظرفیت‌ها به سرعت در حال از دست رفتن است، اظهار داشت: دارای ظرفیت‌های ترازنیتی خوبی هستیم اما اگر تصمیم واحد نگیریم با مشکل مواجه خواهیم شد.

نیازمند مدیریت واحد هستیم

یوسفی ادامه داد: بهتر بود با توصیه مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور که یک مورد آن به ترانزیت دریا مربوط می‌شود، مدیریت واحد را در دریا مدنظر قرار دهیم و ستاد ملی دریایی ذیل رئیس جمهوری در برنامه هفتم توسعه را ایجاد می‌کردیم تا اینکه از تصمیم‌گیری ۱۵ دستگاه به صورت مستقیم و غیرمستقیم و موازی کاری فاصله بگیریم و بتوانیم  از مزیت ترانزیتی که از مواهب ایجاد اشتغال است با محوریت دریا، سواحل و به ویژه سواحل جنوبی که به آب‌های آزاد متصل هستند، استفاده کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از شاخص های اصلی رشد اقتصادی کشورها، توجه به اقتصاد دریامحور و استفاده از ظرفیت های دریایی است، اظهار داشت: مزیت دریایی ایران بی نظیر است و صرفا با استفاده از سرمایه گذاری دولت نمی توانیم فعالیت های اقتصادی را پیش ببریم و باید بتوانیم با سرمایه گذاری داخلی و نیز ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران خارجی، از ظرفیت بخش خصوصی به بهترین شکل در حوزه دریایی و بندری بهره مند شویم.

رئیس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران می‌تواند محور توسعه اقتصادی کشور باشد، عنوان کرد: با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، چابهار و سواحل مکران می‌توانند محور توسعه اقتصادی ایران باشند و در عین حال بنادر شهیدرجایی و امام خمینی (ره) می توانند به هاب منطقه تبدیل شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار