مانا- خوان دیوید کوریا، وزیر فرهنگ کلمبیا، روز چهارشنبه گفت: «پترو میخواهد این کشتی که ۶۲ توپ و سه دکل دارد قبل از پایان دوره ریاست جمهوریاش در سال ۲۰۲۶ از آب خارج شود و درخواست کرده است که یک مشارکت عمومی-خصوصی برای این ماموریت تشکیل شود. این یکی از اولویتهای دولت پترو است و رئیسجمهور به ما گفته است که سرعت را افزایش دهیم.»
الئون سنخوزه با ۶۰۰ خدمه در ۸ ژوئن ۱۷۰۸ در جریان نبرد با بریتانیا در میانه جنگ جانشینی اسپانیا غرق شد. این کشتی در سال ۱۶۹۸ ساخته شده بود و گل سرسبد ناوگان انتقال جواهر نیروی دریایی اسپانیا به حساب میآمد.
در اوایل هجدهم این کشتیها از سرزمینهای تازهکشفشده در به اصطلاح «دنیای جدید» ثروت و منابع محلی را بار میزدند و به اسپانیا میآوردند. در طول جنگ کشتی سنخوزه به طور معمول بین پرو و اسپانیا در حرکت بود و با خود جواهرات و فلزات گرانبها را حمل میکرد.
گزارشها در مورد آنچه دقیقا در آخرین سفر این کشتی اتفاق افتاد متفاوت است، اما اعتقاد عمومی بر این است که محموله کشتی در این سفر دستکم ۲۰۰ تُن طلا، نقره و زمرد استخراجشده در بولیوی بود.
پس از لنگر انداختن شبانه در جزیره بارو، در سواحل کارتاخنا، این کشتی با چهار کشتی جنگی بریتانیایی مواجه شد و در یک نبرد دریایی شدید بر اثر اصابت گلولههای توپ ناو انگلیسی به سختی آسیب دید و به زیر آب رفت. تمامی خدمه این کشتی به جز ۱۱ نفر در جریان این حادثه جان خود را از دست دادند.
کشتی سنخوزه و ماجرای غرقش برای نزدیک به ۳۰۰ سال چیزی در هاله افسانه باقی ماند، زیرا مکان دقیق آن مشخص نبود. تا این که در سال ۱۹۸۱، یک شرکت آمریکایی به نام «گلوچا مورا» ادعا کرد که گنج گمشده را کشف کرده و مختصات جغرافیایی آن را در قبال دریافت این قول که نیمی از ثروت آن را پس از بازیابی دریافت خواهد کرد به کلمبیا تحویل داد.
با این حال سرانجام این در سال ۲۰۱۵ بود که خوان مانوئل سانتوس، رئیسجمهوری وقت کلمبیا ، گفت نیروی دریایی این کشور لاشه کشتی سنخوزه را در مکانی متفاوت در کف دریا پیدا کرده است. کلمبیا هرگز مختصات محل را منتشر نکرده است،اما شرکت آمریکایی اعتقاد دارد این کشور لاشه را در همان میدان زباله دریایی ۳۴ سال پیش یافته است.
این کشتی به دلیل گنجینه عظیمش به «جام مقدس کشتیهای غرقشده» معروف شده است. هرچند در حال حاضر این کشتی در اعماق آب قرار دارد، با این حال هنوز مالک دقیق آن مشخص نیست و مدتهاست که روی زمین نبرد حقوقی بر سر تصاحب گنج این کشتی ادامه دارد.
کلمبیا استدلال میکند که مالک انحصاری حق بهرهبرداری از محتویات این کشتی است، چرا که لاشه در آبهای ساحلی این کشور قرار گرفته است. در سوی مقابل شرکت آمریکایی «گلوچا مورا» که اکنون تغییر نام داده ادعا میکند برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ مختصات جغرافیایی این کشتی را کشف کرده و سزاوار بخش قابل توجهی از گنجینه آن است. این شرکت از دولت کلمبیا برای دریافت ۱۰ میلیارد دلار، طبق توافقنامه ارتقای تجاری میان ایالات متحده و کلمبیا، شکایت کرده است.
در همین حال اسپانیا نیز ادعا میکند حقی از این کشتی غرقشده دارد و مردم بومی قبیله «قارا قارا» در بولیوی نیز با این استدلال که اجداد آنها بودند که ابتدا فلزات را از معادن استخراج کردهاند، سهمی از آن را مطالبه میکنند.