۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸

افزایش صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سال جاری/ افزایش چشمگیر صید کپور ماهیان

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به گذشت حدود یک ماه از شروع فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر از افزایش صید در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۷۴۶۰

افزایش صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سال جاری/ افزایش چشمگیر صید کپور ماهیان

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر‌اساس آخرین آمار اخذ شده از تعاونی‌های صید پره در استان‌های شمالی کشور، شاهد افزایش میزان صید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: میزان صید کل امسال تا کنون ۲۷۰ تُن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲ درصدی را به دنبال داشته است.

به گفته وی، صید در استان گلستان با افزایش ۶۰ درصدی، در استان مازندران با افزایش ۵ درصدی و در استان گیلان با کاهش ۱۳ درصدی همراه بوده است.

نادری با اشاره به اینکه گونه‌های سفید، کپور و کفال بیشترین میزان صید در میان ماهیان استخوانی دریای خزر را به خود اختصاص می‌دهند، بیان داشت:  آمار‌ها حاکی از آن است که از ابتدای امسال تا کنون صید ماهی سفید با کاهش ۱۶ درصدی، صید ماهی کفال با کاهش ۲۶ درصدی و صید کپور ماهیان با افزایش ۱۶۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه امیدواریم در ادامه فصل صید شاهد تداوم افزایش میزان صید و رضایتمندی جامعه صیادی شمال کشور باشیم، گفت: یکی از مهمترین دلایل افزایش صید به مدیریت بهره برداری و منابع مربوط می‌شود که این امر با مدیریت سازمان شیلات و همکاری صیادان صورت گرفته است.

به گفته وی، صید ماهیان استخوانی دریای خزر توسط تعاونی‌های پره استان‌های گلستان، مازندران و گیلان هر ساله به مدت حدود شش ماه انجام می‌شود که معمولاًّ پس از ارزیابی گزارش گشت‌های تحقیقاتی و بررسی وضعیت ذخایر از اواسط مهرماه آغاز و تا اواسط فرودین ماه سال بعد ادامه دارد.

وی همچنین در خصوص صید ماهیان خاویاری گفت: صید ماهیان خاویاری با هدف بازسازی و تکثیر طی سال‌های اخیر تقریباً ثابت بوده است؛ صید ماهیان خاویاری به منظور بازسازی و تکثیر هر ساله از اوایل مهر ماه در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان انجام می‌شود.

وی در ادامه گفته‌های خود به حضور صیادان غیرمجازی اشاره کرد که در طول فصل صید اقدام به صید ماهیان خاویاری می‌کنند و بیان داشت: حضور مستمر یگان حفاظت شیلات در دریای خزر سد بزرگی برای رسیدن اهداف این صیادان غیرمجاز محسوب می‌شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: ۱۳۶ هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور به حرفه صیادی اشتغال دارند که حدود ۹  هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها در شمال کشور و در کرانه‌های دریای خزر و مابقی نیز یعنی حدود ۱۲۶ هزار و  ۵۰۰ نفر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان فعال هستند.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها و تشکل‌های صیادی می‌توانند به عنوان بازوان قدرمتمند شیلات در تحقق سیاست‌های کلان مدیریت ماهیگیری ایفای نقش کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۴۷ تعاونی صیادی در سواحل شمالی و جنوبی کشور به همراه هشت اتحادیه در هفت استان ساحلی و یک اتحادیه سراسری با تمرکز بر حوزه‌های صید و صیادی فعال هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار