به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از safety4sea؛ «فیلیپ گوویا» تحلیلگر ارشد حملونقل مؤسسه بیمکو به کاهش قرارداد کشتیهای فلهبر به خصوص از نوع کیپسایز اشاره کرد و یادآور شده است: قرارداد ساخت کشتیهای جدید فلهبر کیپسایز از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون به تدریج کاهش یافته است و سالانه فقط ۵ درصد سفارشات به کشتیسازیها به این نوع از کشتیها اختصاص مییابد.
بر این اساس کشتیهای کیپسایز بزرگترین کشتیهای فلهبر خشک هستند که ظرفیت آنها بین ۸۰۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰۰ تُن است و بیشتر سنگآهن را در مسیر چین حمل میکنند.
براساس این گزارش در سال ۲۰۲۱ میلادی قرارداد کشتیهای جدید فلهبر به ۱۷ میلیون DWT رسید که بالاترین رقم طی این سالها به شمار میرود.
اما در سال ۲۰۲۲ میلادی قراردادهای ساخت کشتیهای فلهبر با کاهش مواجه شدند، زیرا شرایط اقتصادی چین با توجه به بحران کووید ضعیفتر شده بود.
بیمکو تخمین میزند تحویل کشتیهای کیپسایز که قبلاً سفارش داده شده در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۱ میلیون DWT برسد که ۳۷ درصد کمتر از میانگین پنج ساله است و با توجه به شرایط قبلی سفارشهای داده شده در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی، فقط هفت میلیون DWT کشتی کیپسایز تحویل خواهد شد.
۵۵ درصد کشتیهایی که سفارش داده شده قرار است مجهز به سوخت LNG، متانول یا آمونیاک باشند.