۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

ورود نسل جدید کشتی‌ها به ناوگان دریایی روسیه

نخستین شناور نسلِ نو روسیه که ویژه تردد در دریای خزر طراحی شده است در بندر نوشهر پهلو گرفت.
کد خبر: ۹۶۲۲۵

ورود نسل جدید کشتی‌ها به ناوگان دریایی روسیه


به گزارش خبرنگار مانا؛ کشتی روسی «نیکلای اورلوف» به عنوان نخستین شناور نسل نو در کلاس دریای مازندران که از مبدأ بندر آستاراخان روسیه گسیل شده بود طی روز‌های اخیر در بندر نوشهر پهلو گرفت.

شایان ذکر است، با کاهش سطح تراز آب دریای مازندران و در پی آن کاهش ظرفیت بارگیری کشتی‌های تجاری در این دریا، روسیه اقدام به طراحی و ساخت کشتی‌های نسل جدید کرده است که اولین فروند آن در بندر نوشهر پهلو گرفته است.

کشتی «نیکلای اورلوف» کمتر از چهار ماه پیش ساخته شده است. این شناور با ۱۷ متر عرض و ۱۴۰ متر طول قادر به حمل هشت هزار تن محموله غلات است؛ از ویژگی‌های مهم شناور یاد شده می‌توان به توانایی آن در حمل بیش از پنج هزار تُن بار در آبخور ۳.۶ متر اشاره کرد در حالی‌که بسیاری از کشتی‌های متردد در دریای خزر با همین میزان آبخور قادر به بارگیری ۳ الی ۳۵۰۰ تُن محموله غلات هستند. این کشتی با آبخور ۴.۷ متر قادر به بارگیری ۸۰۰۰ هزار تُن بار است که تقریباً دو برابر دیگر شناور‌های فعال در دریای مازندران است.

گفتنی است، کشتی روسی «نیکلای اورلوف» بیشترین عرض را در بین شناور‌های تجاری غیر‌نفتی در دریای مازندران دارد این در حالی است که وزن خود کشتی نسبت به ابعاد آن کم است.

ورود نسل جدید کشتی‌ها به ناوگان دریایی روسیه
یادآور می‌شود؛ طراحی و ساخت کشتی‌ها با آبخور کمتر و بارگیری بیشتر یکی از روش‌های جلوگیری از خسارت و زیان‌های اقتصادی به صنعت کشتیرانی در آب‌های بسته (دریاچه‌ها) و رودخانه‌های قابل ناوبری است. شایان ذکر است؛ دو کشور آلمان و مجارستان به ترتیب طی سال‌های اخیر بیشترین آسیب را از کاهش سطح تراز رود‌های راین و دانوب متحمل شده‌اند. مرکز مطالعه و تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ گزارشی تحت عنوان تأثیر کاهش سطح تراز آب رود دانوب و محدودیت‌های ناوبری در آن منتشر کرد و یکی از راهکار‌های برون رفت از این بحران را ساخت و طراحی شناور‌هایی با آبخور کمتر و بارگیری بیشتر برشمرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار