۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹

توقف پروژه تهیه شناسنامه محیط زیستی جزایر خلیج فارس / عدم همکاری ارگان‌ها مانع تهیه شناسنامه جزایر خلیج فارس شد

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پروژه شناسنامه دار کردن جزایر خلیج فارس به دلیل عدم همکاری برخی ارگان های کشور و نیز شرکت های بخش خصوصی فعال در جزایر با سازمان حفاظت محیط زیست متوقف شده است.
کد خبر: ۹۶۱۷۱

توقف پروژه تهیه شناسنامه محیط زیستی جزایر خلیج فارس / عدم همکاری ارگان‌ها مانع تهیه شناسنامه جزایر خلیج فارس شد

محمد طالبی متین در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به وجود شش هزار و ۲۰۰ کیلومتر ساحل با احتساب جزایر خلیج فارس در کشور، گفت: وجود این میزان گستردگی سواحل و پهنه‌های آبی در کشور باعث می‌شود نسبت به حفاظت محیط زیست دریایی اقدامات مؤثری واقع شود.

مدیر‌کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: رفع چالش‌های محیط زیست دریایی و ساحلی پهنه‌های آبی کشور نیازمند اقدامات چندین ساله است.

به گفته وی، در دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی اصلاحاتی در راستای حل چالش‌های زیست‌بوم‌های دریایی انجام و برنامه‌هایی نیز مدون شده است تا بتوانیم وضعیت محیط زیست دریایی را به وضعیت خوبی برسانیم.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: یکی از اقدامات برنامه ریزی شده در این راستا، طرح شناسنامه‌دار کردن جزایر خلیج فارس به منظور شناسایی و افزایش شناخت بهتر از وضعیت این جزایر و در نهایت حفاظت بهتر آن‌ها است.

وی در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: در قالب پروژه شناسنامه دار کردن جزایر، مشخصات و نقشه تمام جزایر تهیه و توان اکولوژیک منطقه مشخص می‌شود که این امر در نهایت کاربرد بسیار موثری در روند استقرار صنایع بدون ایجاد آسیب‌های زیست محیطی در این مناطق خواهد داشت.

طالبی متین با اشاره به اینکه خلیج فارس در مجموع دارای  ۸۵ است که ۵۵ جزیره آن در آب‌های ایران قرار دارد که قرار است برای تمام آن‌ها شناسنامه صادر شود، بیان داشت:  بر این اساس در فاز اول مطالعات چهار جزیره هنگام، هرمز، ابوموسی و لارک تمام شده و در نهایت شناسنامه آن‌ها تایید شد.

وی با اشاره به اینکه طرح تهیه شناسنامه چهار جزیره هندورابی، فارور، بنی فارور و سیری در قالب فاز دوم این پروژه در حال انجام بود، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل همکاری برخی ارگان‌های کشور و نیز برخی شرکت‌های بخش خصوصی فعال در جزایر با سازمان حفاظت محیط زیست، طرح تهیه شناسنامه دار کردن جزایر خلیج فارس هم اکنون متوقف شده است.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: ۱۱ جزیره مسکونی در خلیج فارس داریم و تعداد زیادی نیز جزایر غیرمسکونی که هیچ شناختی نسبت به وضعیت زیست‌محیطی این جزایر نداریم؛ لازم است نسبت به شناسایی و افزایش شناخت این جزایر اقدام شده و شناسنامه زیست‌محیطی آن‌ها هر چه سریعتر ایجاد شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار