۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

افتتاح ۱۰۱ پروژه محیط زیستی در هفته جاری/ کاهش آلودگی‌های خلیج فارس با همکاری راپمی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پس از وقفه پنج ساله جلسه مشترک با راپمی (سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان) را در کویت برگزار کردیم که در این جلسه تصمیمات مهمی در خصوص کاهش آلودگی‌های خلیج فارس بین کشور‌های عضو  اخذ شد.
کد خبر: ۹۶۰۷۷

افتتاح ۱۰۱ پروژه محیط زیستی در هفته جاری/  کاهش آلودگی‌های خلیج فارس با همکاری راپمی

به گزارش خبرنگار مانا، علی سلاجقه در نشست خبری که به  مناسبت بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی محیط زیست برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار مانا مبنی بر اقدامات سازمان محیط زیست در خصوص کاهش آلودگی‌های دریایی خلیج فارس گفت: پس از وقفه پنج ساله جلسه مشترک با راپمی (سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان) در کویت برگزار کردیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این جلسه تصمیمات مهمی در خصوص کاهش آلودگی‌های خلیج فارس بین کشور‌های عضو راپمی اخذ شد.

وی خاطرنشان ساخت: با تعاملات در حال انجام امیدواریم به زودی شاهد وضعیت مناسب زیست محیطی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان باشیم.

وی همچنین به برگزاری جلسات کنوانسیون تهران با کشور‌های حاشیه دریای خزر به منظور حفاظت از محیط زیست دریای خزر اشاره کرد و گفت: علاوه بر این امسال نشست وزرای محیط زیست کشور‌های حاشیه دریای خزر نیز برگزار خواهد شد.

سلاجقه در ادامه درباره وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: در بحث دریاچه ارومیه، تکالیف سخت‌افزاری تقریباً تمام شده است و تا پایان خرداد نیز ۱۲۰ میلیون متر‌مکعب از تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه وارد می‌شود؛ ۳۰۰ میلیون متر‌مکعب هم از سد شهید کاظمی وارد شده و از نظر بارش در این حوضه نیز شرایط مطلوب است.

وی ادامه داد: در مجموع پرداخت حقآبه است که اهمیت دارد و ما در این مورد ایستاده‌ایم و تا حصول حقآبه پیگیر وضعیت دریاچه ارومیه و  سایر تالاب‌های کشور هستیم.

سلاجقه در ادامه از استقرار دبیرخانه اجرایی و علمی کنفرانس بین المللی گرد و غبار در سازمان محیط زیست خبر داد و گفت: این اقدام با توجه به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفته است. گسترش دیپلماسی منطقه‌ای با حضور اثربخش در مجامع و کنوانسیون‌ها صورت گرفته و صندوق‌های منطقه‌ای مبارزه و کنترل اثرات گرد و غبار ایجاد شده است.

سفر وزارت نیرو به افغانستان برای حل و فصل حقآبه هامون

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره هامون گفت: ما با مردم افغانستان سالهاست که کنار هم زندگی می‌کنیم، اما هیئت حاکمه‌ای که اکنون در افغانستان وجود دارد چندان در راستای حُسن همجواری حرکت نمی‌کند؛ البته حتما دولت‌های دیگر در این زمینه دخالت و سعی می‌کنند راهبرد‌های هیئت حاکمه را در دست بگیرند.

وی افزود: البته هیئت حاکمه فعلی به این نتیجه رسیده که باید مشکل دو جانبه حل شود بر این اساس قرار بود سفری به افغانستان داشته باشیم، اما اکنون مقرر شد این سفر توسط وزارت نیرو انجام شود تا مشکلات بررسی و راه حل‌ها مشخص شود.

سلاجقه تأکید کرد: به هیچ عنوان از حق و حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا حقآبه هامون در مسیر درست هیرمند قرار گیرد و به تالاب برسد و در این راه از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

افتتاح ۱۰۱ پروژه محیط زیستی طی هفته جاری در ۱۸ استان

وی با اشاره به اینکه طی هفته محیط زیست ۱۰۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید، اذعان داشت: این امر در طول مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بی‌سابقه بوده است.

به گفته سلاجقه این پروژه‌ها در ۱۸ استان کشور و در حوزه‌های مختلف از جمله احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، ارتقای سیستم کنترل آلودگی هوا، اجرای سیستم مکانیزه کنترل گرد و غبار، ایستگاه سنجش آلودگی هوا، سیستم پایش برخط آلایندگی هوا در خروجی دودکش‌ها، پاسگاه محیط بانی، ساختمان اداری، ایستگاه پایش کیفی هوا برای سنجش ذرات معلق، استقرار چرخه گردش متان، ساختمان موزه تنوع زیستی، تبدیل بی‌سیم آنالوگ به دیجیتال، نمایشگر اطلاع رسانی کیفیت هوا و کلینیک رادیولوژی حیات وحش افتتاح می‌شوند.

عدم ایجاد مشکل زیست محیطی پس از آبگیری سد چشمیر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در خصوص آبگیری سد چمشیر بیان داشت: برخی سازمان‌های مردم‌نهاد و بعضی از مراجع علمی که البته در این راستا زیاد تخصصی عمل نکرده بودند، از ما مطالبه‌گری داشتند که ما هم مطرح کردیم که اجازه ایجاد سد گتوند دوم را نمی‌دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنده شخصاً از مجموعه سد بازدید کردم و همراه با کارشناسان شوری آب را سنجیدیم و این نظارت همچنان ادامه دارد، با توجه به تشکیلات زمین‌شناسی در این منطقه بازدید منظم از مجموعه اهمیت دارد و وقتی ما نتیجه تمام بازدید‌ها و گزارشاتمان را بررسی کردیم و متوجه شدیم که در بالادست سد روند مطلوبی داشتیم و مشکلی  برای آبگیری سد نیست.

کلنگ هیچ پروژه‌ای بدون گزارش ارزیابی محیط زیست به زمین زده نمی‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسأله محیط زیست یک مسأله تزئینی و فانتزی نیست و رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع تأکید داشته‌اند و اعلام کردند که حیات مردم به محیط زیست وابسته است، دولت سیزدهم هم کلنگ هیچ طرح توسعه‌ای را بدون مجوز محیط زیست به زمین نمی‌زند و این دیدگاه در حاکمیت شکل گرفته است.

سلاجقه افزود: گاهی دیدگاهی در کشور وجود دارد که ناشی از توسعه نیافتگی است. در چند سال اخیر برخی زیرساخت‌ها در کشور شکل نگرفته است در حالی که برای اقتصاد پویا نیاز به توسعه زیرساخت‌ها داریم، میثاق کلی دولت در تحقق این مسأله است و کمترین جلسه‌ای است که موضوعات محیط زیستی در مبحث توسعه یافتگی آن مطرح نباشد.

وی درباره مجوز‌های زیست‌محیطی برای پروژه‌ها اظهار کرد: مجوز سازمان محیط زیست آخرین مجوزی است که صادر می‌شود و در صورت عدم تأیید این سازمان از عملکرد یک پروژه، تمام مجوز‌های پیشین لغو می‌شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این دولت مکان‌یابی چند پروژه انجام شده و در مقابل آن‌ها ایستاده‌ایم و دیوار محیط زیست در برابر پروژه‌های ضد محیط زیست بلند است، خاطرنشان ساخت: در خصوص  پروژه رشت - آستارا ارزیابی زیست محیطی آن به سازمان از سال ۸۷ ابلاغ شده است و اقدامات رفت و برگشتی آن در حال انجام است؛ در ابتدا باید قرارداد بین ایران و روسیه بسته می‌شد چرا‌که تا قراردادی نباشد پروژه‌ای نیست که بخواهیم برای آن مجوزی صادر کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار