۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
مدیرکل گمرک بوشهر خبر داد:

افزایش ۲۱ درصدی ترخیص کالا‌های اساسی در استان بوشهر

مدیرکل گمرک بوشهر گفت: ۱۳۴ هزار تن کالا‌های اساسی از طریق گمرکات استان بوشهر در سال گذشته ترخیص شده که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۵۹۱۶

افزایش ۲۱ درصدی ترخیص کالا‌های اساسی در استان بوشهر

 

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، یکی از ظرفیت‌های مهم استان ساحلی بوشهر تجارت دریایی از طریق آبراه خلیج‌فارس است که در این راستا اقدامات مهم و موثر انجام شده است.

استان بوشهر با خلیج فارس دارای طولانی‌ترین مرز دریایی و سواحل برخوردار است که این مهم ظرفیت‌های قابل توجهی در عرصه‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد دریا پایه فراهم کرده است.

تخلیه و بارگیری کالا از بنادر ۱۱ گانه استان بوشهر زمینه رونق تجاری استان بوشهر را فراهم کرده است که به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در سال گذشته بیش از ۵۴ میلیون تن کالا در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری شد.

افزایش ۱۸.۱ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در استان بوشهر

محمد شکیبی نسب افزایش ۱۸.۱ درصدی در بخش تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در بخش کانتینری نیز در سال گذشته ۲۰۶ هزار کالای کانتینری در این بنادر تخلیه و بارگیری شد که رشد ۵.۳ درصدی نسبت به سال ماقبل داشته است.

استان بوشهر از بارانداز‌های مهم کشور است به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ بوشهر یکی از بنادر مهم تخلیه کالا‌های اساسی کشور بود.

ترخیص ۱۳۴ هزار تن کالا‌های اساسی

مدیرکل گمرک بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا در بوشهر با اشاره به تخلیه کالا‌های اساسی در بنادر استان اظهار داشت: سال گذشته ۱۳۴ هزار تن کالا‌های اساسی از طریق گمرکات استان بوشهر ترخیص شد.

علی سلیمانی ارزش این کالا‌ها را ۲۶۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این کالا‌ها از نظر ارزشی ۱۳ درصد و وزنی ۲۱ درصد نسبت به سال ماقبل آن افزایش یافته است.

وی برنج، چای، حبوبات، ذرت و انواع لاستیک خودرو را از جمله محموله‌های ترخیص شده کالا‌های اساسی از گمرکات استان بوشهر دانست و بیان کرد: در کنار واردات کالا‌های اساسی دیگر محموله‌ها به وزن ۶۳۷ هزار تن با ارزش حدود دو میلیارد دلار از طریق گمرکات استان بوشهر ترخیص شده است.

مدیرکل گمرک بوشهر کالا‌های وارداتی به بنادر استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ را نسبت به سال ماقبل آن از نظر وزنی ۲۰ درصد و ارزشی ۳۴ درصد دارای افزایش دانست.

سلیمانی بیشترین کالا‌ها را پارچه و لوازم یدکی خودرو دانست و بیان کرد: این کالا‌ها از کشور‌های چین، امارات متحده عربی، هندوستان، روسیه، فیلیپین، سریلانکا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه بارگیری و در بنادر استان بوشهر تخلیه و ترخیص شده است.

وی از افزایش صادرات از بنادر استان بوشهر به کشور‌های مختلف خبر داد و خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۷ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۱۳.۲ میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شد که از نظر وزنی ۷ درصد و ارزشی ۳۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

مدیرکل گمرک بوشهر با بیان اینکه تراز تجاری استان بوشهر در سال گذشته مثبت بود گفت: در سال مهار تورم و رشد تولید توجه ویژه‌ای به امر تجارت و مبادلات تجاری از جمله صادرات محموله‌های تولیدی شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار