۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

مهم‌ترین اقدامات دریایی سازمان بنادر از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱

مهم‌ترین اقدامات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱، اعلام شد.
کد خبر: ۹۵۸۴۰
مهم‌ترین اقدامات دریایی سازمان بنادر از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱
 
به گزارش مانا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات شاخص و مهمی در حوزه دریایی از جمله عملیات دریایی، حفظ جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تفاهم‌نامه منطقه‌ای اقیانوس هند، هوشمندسازی و برون سپاری خدمات ثبت کشتی‌ها و صدور گواهینامه‌های دریایی، سفر‌های دریایی نوروز، تداوم تولید و به‌روزرسانی و انتشار نقشه‌های الکترونیکی، هیدروگرافی، لایروبی بنادر و آبراه‌های کشور از زمان روی کار دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، مدنظر قرار گرفت.

آمار مقایسه‌ای ۱۲ ماهه عملیات دریایی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
طی سال ۱۴۰۰، تعداد کشتی‌های خروجی از بنادر معادل ۱۳۱ هزار و ۷۳۴ فروند بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۵ هزار و ۳۴۹ فروند افزایش یافت که حاکی از رشد ۹.۴۱ درصدی است. همچنین مدت زمان خدمات یدک‌کشی  در سال ۱۴۰۰ برابر ۵۶ هزار و ۸۱۰ ساعت بود که در سال ۱۴۰۱ به ۶۳ هزار و ۶۹۱ افزایش یافت که حاکی از رشد ۱۰.۸ درصدی است. این درحالی است که عملیات راهنمایی شناور‌ها نیز در سال ۱۴۰۰ برابر ۲۸ هزار و ۴۴۵ ساعت بود که در سال گذشته به ۳۰ هزار و ۹۰۶ ساعت افزایش یافت که رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

حفظ جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تفاهم‌نامه منطقه‌ای اقیانوس هند
طی مدت زمان روی کار امدن دولت سیزدهم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تفاهم‌نامه منطقه‌ای اقیانوس هند به عنوان عضو اثرگذار، حفظ شد و شاهد کسب رتبه فنی‌ترین نواقص اعلام شده در سه سال پی‌در‌پی در سطح یادداشت تفاهم‌نامه اقیانوس هند بودیم. همچنین در این بخش شاهد میزبانی اجلاس سالانه اقیانوس هند در ج. ا. ا به صورت مجازی بودیم و دستورالعمل بازرسی از راه دور ویژه مواقع پاندمی برای اولین بار در سطح یادداشت تفاهم‌های منطقه توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شد. علاوه بر این در بازه زمانی سه ساله، جمهوری اسلامی ایران در لیست خاکستری با ارتقاء رتبه از ۵۰ به ۴۷ روبه‌رو شد و درگاه اعلام بازخورد از عملکرد افسران در پورتال سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شد.

هوشمندسازی و برون سپاری خدمات ثبت کشتی‌ها و صدور گواهینامه‌های دریایی
ساماندهی شناور‌های فاقد هویت در راستای اجرای الزامات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برنامه‌ریزی اعطای تسهیلات ارزان قیمت و مدت‌دار برای تعمیر و به‌روز‌رسانی شناور‌های مسافری، انجام ممیزی از سیستم مدیریت ایمنی ISM حدود ۵۰ شرکت دارای سند انطباق از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه هوشمندسازی و برون سپاری خدمات ثبت کشتی‌ها و صدور گواهینامه‌های دریایی بوده که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در طول مدت فعالیت دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته مدنظر قرار گرفته است.

سفر‌های دریایی نوروز
تهیه چک لیست خوداظهاری و ارزیابی بنادر در خصوص آمادگی سفر‌های دریایی نوروز ۱۴۰۲، تهیه دستورالعمل ستاد تسهیل سفر‌های دریایی نوروزی، برگزاری سه کمیته خدمات حمل‌ونقل دریایی با حضور تمامی دستگاه‌های کشوری و لشگری، جابه‌جایی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر-سفر دریایی بدون حتی یک حادثه جانی و نیز انجام ۲۴ عملیات جستجو و نجات دریایی و نجات ۳۸۹ نفر از هموطنان عزیز در سفر‌های دریایی نوروز ۱۴۰۲ از جمله اقدامات دریایی سازمان بنادر است.

تداوم تولید و به‌روزرسانی و انتشار نقشه‌های الکترونیکی
در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ چارت الکترونیکی دریانوردی جدید منتشر و تعداد ۴۸ مورد به‌روزرسانی شد و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۰ مورد (۵ لول شمالی و ۶۵ سلول جنوبی) مدنظر قرار گرفت. تولید و انتشار مجموعا ۱۰۵ سلول نقشه الکترونیکی دریانوردی در سطوح مختلف ساحلی، دسترسی، بندرگاهی و پهلوگیری از سال ۱۳۹۴ از دیگر اقدامات صورت گرفته بود و علاوه بر این تعداد ۲۵ فقره اعلامیه دریایی منتشر و ۲۵ فقره پیام ایمنی دریانوردی صادر شد.

هیدروگرافی
در بخش هیدروگرافی نیز با توجه به واگذاری امور هیدروگرافی به معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۱۴۰۱ تا پایان سال، میزان ۱۰ هزار کیلومتر هیدروگرافی از بنادر کشور انجام شد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۵ هزار کیلومتر هیدروگرافی در بنادر کشور انجام شود.

لایروبی بنادر و آبراه‌های کشور
حرکت ضربتی در آستارا به محوریت بندر انزلی و همکاری بنادر نوشهر و امیرآباد در جهت تمرکز بر رفع مشکل لایروبی بنادر شمالی، اخذ مصوبه خرید دو فروند لایروب هایپرساکشن ۱۰۰۰ مترمکعبی برای بنادر حوزه شمالی و اخذ مصوبه انجام ۶ میلیون مترمکعب لایروبی مازاد بر انجام قرارداد بنادر حوزه شمالی از دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار