۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
در جلسه بررسی طرح‌های پیشنهادی شرکت مدیریت و توسعه مکران با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تصویب شد؛

سرمایه‌گذاری ۷/ ۲ میلیارد یورو‌یی در سواحل مکران

جلسه هماهنگی و بررسی طرح‌های پیشنهادی شرکت مدیریت و توسعه مکران به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و در فاز نخست با اجرای ۲۴ پروژه در قالب هفت طرح و با سرمایه‌گذاری ۷/ ۲ میلیارد یورو موافقت شد.
کد خبر: ۹۵۸۳۱

سرمایه‌گذاری ۷/ ۲ میلیارد یورو‌یی در سواحل مکران

به گزارش مانا، دکتر محمد مخبر از سواحل مکران به عنوان ظرفیتی بزرگ و پیشرانی کم‌نظیر برای توسعه اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در منطقه مکران بسیار منحصربه‌فرد است و این ظرفیت‌ها از جمله دسترسی به اقیانوس در هیچ یک از نقاط دیگر کشور به صورت یکجا وجود ندارد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در سواحل مکران به لحاظ رویکرد‌ها و مبانی اقتصادی، سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا محسوب می‌شود، تصریح کرد: نباید توسعه سواحل مکران را صرفاً با نگاه محرومیت‌زدایی دنبال کنیم چرا‌که سرمایه‌گذاری در این منطقه ۱۰۰‌درصد اقتصادی است و از مزیت‌هایی منحصربه‌فردی برخوردار است.

دکتر مخبر از دبیر شورای عالی توسعه مکران خواست، سازوکاری در دبیرخانه طراحی شود که برای هر یک از طرح‌ها و پروژه‌ها، مجریانی توانمند و باانگیزه تعیین و برنامه زمان‌بندی دقیقی برای اجرای طرح‌ها پیش‌بینی شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: به منظور سرعت دادن به روند اجرای طرح‌ها، نیاز نیست که برای تامین تمام ملزومات و نیازمندی‌های کل پروژه معطل شویم، بلکه می‌توان طرح‌ها را به فاز‌های مختلف تقسیم کرد تا از محل درآمد‌های اجرای هر فاز، نیازمندی‌های فاز‌های بعدی نیز تامین شود.

در این جلسه دکتر حسین دهقان، دبیر شورای عالی توسعه مکران نیز گزارشی از نقشه راه سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال، آبادانی، توسعه و امنیت پایدار این سواحل ارائه کرد و به تشریح طرح‌های سرمایه‌گذاری و نیازمندی‌های اجرای آن‌ها پرداخت.

بر اساس این گزارش مجموع سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌ها در سواحل مکران ۲۷ میلیارد یورو است که در فاز نخست ۷/ ۲ میلیارد یورو برای اجرای ۲۴ پروژه در قالب هفت طرح شامل تامین آب، تولید برق، توسعه شهری، شهرک‌های تخصصی-خصوصی، مطالعه و اکتشاف پهنه‌های معدنی، ایجاد و توسعه بندرگاه و گردشگری پیش‌بینی شده است.

در این نشست همچنین مدیران عامل شرکت‌های فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو و گهر زمین به عنوان چهار شرکت اصلی سرمایه‌گذار در طرح‌های سواحل مکران، به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و دغدغه‌ها و نیازمندی‌های خود را مطرح کردند.

در حاشیه این نشست سند همکاری توسعه سواحل مکران نیز بین دبیرخانه شورای توسعه این سواحل با شرکت‌های مذکور به امضا رسید.

دهقان: دولت سیزدهم گام‌های بزرگی برای توسعه سواحل مکران برداشته است
به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ دبیر اجرایی شورای توسعه مکران گفت: ما می‌توانیم سواحل مکران را به چند هاب در چند زمینه در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل کنیم، به همین جهت نیاز است توسعه این منطقه همه جانبه دیده شود. حسین دهقان اظهار کرد: از سالیان گذشته مساله توسعه سواحل مکران و بهره گیری از ظرفیت‌های اساسی که در این منطقه وجود دارد و می‌تواند نقشی خوبی در اقتصاد ملی ایفا کند مطرح شده است، اما سرعت کار مطلوب این خواسته نبوده است.

وی افزود: در دولت‌های گذشته یکسری اقدامات اولیه انجام شد، اما وارد فاز اجرایی نشد، در دولت سیزدهم گام‌های بزرگی برداشته شده است که امیدواریم این گام‌ها عملیاتی و نتایج آن در سطح محلی و ملی توسط مردم دیده شود.

دبیر اجرایی شورای توسعه مکران گفت: اولین گام تدوین یک برنامه بلندمدت در راستای توسعه همه جانبه فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، زیست محیطی با نگاه فراملی در سواحل مکران است، در این برنامه نگاه ما بر این است که علاوه بر حوزه صنعتی، بر مباحث تجاری و بازرگانی تاکید شود. وی تصریح کرد: ما می‌توانیم سواحل مکران را به چند هاب در چند زمینه در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل کنیم، به همین جهت نیاز است توسعه این منطقه همه جانبه دیده شود.

دهقان گفت: در توسعه سواحل مکران از تجربیات سرمایه‌گذاری‌های کلان صنعتی از جمله عسلویه استفاده می‌شود تا کاستی‌هایی که در آن پروژه‌ها وجود داشت در توسعه مکران تکرار نشود، به همین منظور ذیل تعریف این برنامه، مولفه‌هایی تعریف شده است که این مولفه‌ها تامین کننده یک آتیه مطلوب و متوازن برای منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: بحث دوم تدارک سازوکار‌های لازم برای اجرایی سازی برنامه اعم از جنبه‌های قانونی، مقررات و دستورالعمل‌ها و نهادسازی بود که باید متناسب با طرح کلی اولیه انجام می‌شد، برای این مساله فرصت قانونی وجود دارد که در ماده ۶۸ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور پیش‌بینی شده است. توسعه در سواحل مکران با نگاه به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دریامحور و سهم این منطقه در اقتصاد ملی پیش‌بینی یک سازمان توسعه‌ای بود که باید برای این سازمان اساسنامه تهیه شده و در مراحل آخر تصویب در دولت است و پس از آن در مجلس مصوب خواهد شد.

وی افزود: کنار این مطلب به دنبال این هستیم در قالب بودجه سنواتی یا برنامه هفتم توسعه یا سیاست اقتصاد دریامحور بتوانیم همه فرصت‌ها و امتیازاتی را که می‌تواند مؤید، مقوم و تسهیل کننده فضای توسعه منطقه باشد، ببینیم و الحمدلله نقاط خوبی مورد توجه است.

وی در خصوص اجرای پروژه مهندسی سواحل در منطقه مکران توسط سازمان بنادر ابراز کرد: این مطالعات را سازمان بنادر در حوزه سواحل هرمزگان انجام داده است و یقینا، چون استاندارد‌هایی است که مدیریت سواحل و پس کرانه را حدگذاری می‌کند باید این مطالعات مبنای توسعه سواحل مکران باشد و حتما به این مطالعات توجه می‌شود.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در شورای توسعه سواحل مکران گفت: ما زمان زیادی برای اینکه بتوانیم از این گنج عظیم و پنهان سواحل مکران برداشت کنیم، نداریم، چون رقبای منطقه ما به شدت دارند در این حوزه‌ها کار می‌کنند و به‌دنبال این هستند که فرصت‌ها را از ما بگیرند. به گزارش خبرگزاری فارس، حسین دهقان نماینده ویژه رئیس جمهور در شورای توسعه سواحل مکران چندی پیش در بازدید از بندر شهید رجایی عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین بهره‌برداری‌های ما از سواحل مکران در حوزه بندری و دریایی و توسعه ظرفیت‌های تجاری و بانکرینگ و... است.

وی با بیان اینکه سواحل مکران دارای مزیت‌های مهم اقتصادی هستند، اما بهره‌مندی از این فرصت‌ها به سرمایه‌گذاری و سیاستگذاری نیاز دارد، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم گام‌های بزرگی برای توسعه سواحل مکران برداشته است که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را عملیاتی کنیم.

دبیر شورای عالی توسعه سواحل مَکران ادامه داد: ما زمان زیادی برای اینکه بتوانیم از این گنج عظیم و پنهان برداشت کنیم و آن را  در اختیار مردم استان و کشور قرار دهیم، نداریم، چون رقبای منطقه ما به شدت دارند در این حوزه‌ها کار می‌کنند و به‌دنبال این هستند که فرصت‌ها را از ما بگیرند که امیدواریم با همت بلند دولت سیزدهم و تلاشی که خواهیم کرد بتوانیم از این فضای مثبت روانی در سطح ملی، منطقه‌ای و حتی فضای به وجود آمده بازه زمانی را کوتاه کنیم و اتفاقات مثبتی را رقم بزنیم.

وی اقدامات صورت گرفته در دولت‌های گذشته در مورد سواحل مکران را عمدتا توسعه اسنادی خواند و تاکید کرد: کار عملیاتی خاصی در این منطقه صورت نگرفته و باید برنامه‌ریزی‌های اجرایی را به رنگ واقعیت در این مناطق درآوریم تا بتوانیم از دستاورد‌های این منطقه در توسعه کشور و رشد اقتصادی بهره‌مند شویم.

وی گفت: اساسنامه ساختار مرتبط با توسعه سواحل مکران در مرحله نهایی دولت قرار دارد.

دکتر مخبر: توسعه سواحل مکران می‌تواند سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد
چندی پیش، در جلسه شورای عالی توسعه سواحل مکران که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، راهکار‌ها و موانع اجرایی توسعه این سواحل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر محمد مخبر در این جلسه که با حضور وزرای راه و شهرسازی، کشور، اقتصاد، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و روسای دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران تصریح کرد: نباید از چنین ظرفیت بزرگ توسعه‌ای کشور غافل شد چرا که توسعه این سواحل می‌تواند سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است تا دستگاه‌های ذی‌ربط با همکاری و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی توسعه سواحل مکران هر چه سریع‌تر موانع اجرایی توسعه این بخش از کشور را برطرف کنند. دکتر حسین دهقان دبیر شورای عالی توسعه سواحل مکران نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت هماهنگی دستگاه‌ها در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای موردنظر تاکید کرد: بهره‌برداری از استعداد‌های سواحل مکران در حوزه‌های بنادر و دریانوردی، تجاری، ریلی و اجتماعی از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت‌های دبیرخانه است که در این راستا سند توسعه مکران و سند آمایش سرزمینی سواحل تهیه و تدوین شده است. در ادامه این جلسه اساسنامه تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران با حضور اعضای جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد طی جلسه‌ای ظرف یک هفته آتی در وزارت کشور با حضور وزرای مربوطه در خصوص این طرح و جزئیات آن تعیین‌تکلیف شود.

همچنین در خصوص واگذاری و تعیین کاربری اراضی برای ساخت چند پتروپالایشگاه و مجتمع پتروشیمی در این سواحل مقرر شد راهکار‌های قانونی توسط دبیرخانه شورا با همکاری وزارت راه و سایر وزارتخانه‌ها و مراکز مربوطه بررسی و ارائه شود. وزارت نیرو نیز مکلف شد ظرف یک ماه آینده نسبت به واگذاری و تعیین‌تکلیف سرمایه‌گذار شرکت برق حرارتی در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهد. در این جلسه همچنین گزارشی از اقدامات این دبیرخانه در خصوص توسعه و آبادانی این منطقه شامل تهیه مدل و برنامه‌های توسعه‌ای سواحل مکران، توانمندسازی جوامع محلی و شناسایی استعداد‌ها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد قرارگاه مهارت‌آموزی برای جوامع بومی و محلی، طرح آمایش گردشگری، کارگروه توانمندسازی نیروی انسانی محلی با همکاری دانشگاه‌های منطقه و اقدامات عمرانی و توسعه‌ای از جمله ایجاد مجموعه تولید پنل‌های خورشیدی، مهار آب‌های فصلی آبخیزداری آبخوان‌داری، توسعه بنادر با همکاری وزارت راه و شهرسازی و همچنین اجرای کریدور ساحلی جنوب و اتصال به کریدور شمال جنوب ارائه شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار