۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد؛

حرکت کشتی‌های رورو در بندر انزلی

حرکت کشتی‌های رورو در بندر انزلی
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در حال آماده سازی ایجاد سرکنسولگری و سفارتخانه در ایران و عربستان هستیم. همچنین یک هیئت تجاری عربستانی نیز به ایران سفر خواهد کرد.
کد خبر: ۹۵۸۱۵

به گزارش مانا، صفری با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما همکاری با کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین، همسایه‌ها و … برای ارزآوری است، اظهار داشت: از مهر سال پیش با وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران همکاری کردیم که در نهایت ۶۰ کشور آفریقایی، آسیایی و همسایه‌ها برای شرکت در این نمایشگاه اظهار تمایل کردند. سقف شرکت کنندگان در این نمایشگاه دو هزار نفر است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: ۷۵۰ شرکت ستاره دار داخلی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند یافت. این شرکتها پاسخگوی صادرات در سطح بالا هستند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه بخش خدمات همچون کشتیرانی است. این بخش ارزآوری بسیاری بالایی دارد. بیش از ۷۰ درصد ارزآوری برخی از کشورهای اروپایی از طریق خدمات است.

صفری اضافه کرد: برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی و جدید نیازمند برگزاری این دست از نمایشگاه‌ها هستیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد حضور کشور عربستان در این نمایشگاه، اظهار داشت: در حال آماده سازی سرکنسولگری و سفارتخانه‌ها در عربستان و ایران هستیم. هیئت تجاری هم از عربستان به ایران سفر خواهد کرد. البته از ایران هم هیئت‌هایی به عربستان اعزام می‌شوند. در اجلاس بانکداری اسلامی نیز وزیر اقتصاد ما حضور می‌یابد. تجار عربستانی در این نمایشگاه حضور می‌یابند.

صفری در مورد انعقاد قرارداد در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران تصریح کرد: در نمایشگاه روسیه ۷۵۰ میلیون دلار قرارداد منعقد شد و حدود ۱۰۰ میلیون دلار اجرایی شده است. حال در این نمایشگاه که ۶۰ کشور حضور می‌یابند انعقاد یک میلیارد دلار قرارداد دور از ذهن نیست.

وی در مورد تأمین زیرساخت‌ها با بیان اینکه باید روز به روز خود را توسعه دهیم، گفت: وضعیت نسبت به قبل بهتر شده است. خطوط کشتیرانی به آمریکای لاتین و غرب آفریقا کشیدیم.

این مقام مسئول افزود: همچنین قبلاً تنها راه عبور کالاهای ایرانی به روسیه مسیر آستارا_ رشت بود که قدمت ۷۰ ساله داشت. هم اکنون مسیر دریای خزر راه افتاده و حرکت کشتی‌های رو_رو در بندر انزلی تا دو ماه آینده راه می‌افتد.

گفتنی است، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ۱۷ اردیبهشت ماه تا ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

افزایش مقاصد و گروه کالاهای صادراتی

به گزارش مانا، مهدی ضیغمی نیز در این مراسم گفت: پنجمین دور از این نمایشگاه بعد از چند سال وقفه برگزار می‌شود.

معاون سازمان توسعه تجارت افزود: این نمایشگاه از آن دست از نمایشگاه‌هایی است که کشورهای در حال توسعه برای نمایش دستاوردهای صادراتی خود برگزار می‌کنند و دولت حداقل هزینه‌های اقامت و … را بر عهده می‌گیرد و از تجار برای حضور دعوت می‌کند و به تسهیل افزایش صادرات کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم اصلی کالاهای صادراتی و مقاصد صادراتی کشور محدود است هدف از برگزاری این نمایشگاه افزایش مقاصد و گروه کالاهای صادراتی است. جلسات B2B را نیز پیگیری کردیم بنابراین آمادگی برای برقراری ارتباط با تجار را داریم. بنابراین افزایش پیچیدگی صادرات و تنوع بخشی در دستور کار است.

ضیغمی اظهار داشت: ۱۲ گروه کالایی در این نمایشگاه عرضه خواهند شد که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی، دانش بنیان، پزشکی و تجهیزات پزشکی، ساختمان، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی و کشاورزی، چرم، صنایع دستی، انرژی و خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه به منظور تسهیل حرکت بخش خصوصی از طریق حمایت و توسعه صادرات است. کالاهای با ارزش افزوده بالاتر در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

ضیغمی در مورد حضور کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار داشت: در حوزه خلیج فارس کشورها در قالب مقامات همچون وزیر تجارت یا تجار عالی رتبه شرکت می‌کنند.

وی در مورد حضور کشورهای اروپایی با بیان اینکه برای بالای ۱۰۰ دعوت نامه فرستادیم، تصریح کرد: از کشورهای اروپایی دعوت کردیم ولی تمرکزمان را روی کشورهای اروپای غربی نگذاشته ایم.

این مقام مسئول گفت: در این نمایشگاه کشورهایی حضور دارند که ارتباط تجاری چندانی با آنها نداشتیم. این نمایشگاه برای سال بعد می‌تواند میزبان ۵ تا ۱۰ هزار تاجر خارجی باشد اما در تهران این ظرفیت را نداریم. بنابراین از الان روی بهبود زیرساختهای شهری باید تمرکز کنیم.

وی تصریح کرد: متراژ نمایشگاه امسال ۳۰ تا ۳۵ هزار متر مربع است و برای سال بعد ۱۰۰ هزار مترمربع خواهد بود.

ضیغمی گفت: برای اینکه از یک کشور صادرکننده نفتی به یک کشور صادرکننده غیرنفتی تبدیل شدیم نیاز به یک تغییر رویکرد داریم. بعد از این نمایشگاه یک دبیرخانه دائمی برای پیگیری مسائل و جلسات B2B ایجاد خواهیم کرد.

معاون سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: شرکتهای خودروسازی و قطعه سازی نیز در نمایشگاه حضور فعال دارند و برای رشد صادرات این در نمایشگاه تلاش می‌کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار