۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷

حال خوش کارون

بارندگی‌های سه روز پایانی هفته گذشته در مناطق بالادست به خصوص در استان چهارمحال و بختیاری ، رودخانه کارون را پُر آب کرد و دبی این رودخانه را به بالاترین میزان در چهار سال اخیر رساند.
کد خبر: ۹۵۶۲۵

حال خوش کارون

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اعلام این خبر به خبرنگار مانا افزود: هم اکنون دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز به ۲۷۰۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است که این میزان روان آب کارون، در سال‌های اخیر بی سابقه است.

عباس صدریان فر افزود: خوشبختانه با مدیریت خروجی سد‌های حوضه کارون، از بروز سیلاب در مناطق پایین دست جلوگیری شده است.

وی گفت: با افزایش میزان دبی رودخانه کارون، ده‌ها جزیره کوچک در مسیر رودخانه، زیرآب رفته است، ولی به ساکنان حاشیه رودخانه آسیب نرسیده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه میزان شوری آب با افزایش دبی به پایین‌ترین حد خود رسیده است، افزود: بخش مهمی از آب کارون به سمت تالاب شادگان هدایت شده تا نگرانی‌ها از تأمین حقابه این تالاب برطرف شود.

صدریان فر در ادامه افزود: در روز‌های پیشِ رو احتمال رهاسازی آب از سد‌های بالادست کارون به علت ورود حجم زیادی از آب ناشی از بارندگی‌های اخیر وجود دارد بنابراین توصیه ما به عموم شهروندان و گردشگران این است که از بستر و حریم رودخانه کارون فاصله بگیرند تا حوادث تلخ رقم نخورد.

در همین حال بسیاری از شهروندان خوزستانی ضمن ابراز خوشحالی از بهبود شرایط زیست محیطی رودخانه کارون، خواستار تمهیدات لازم برای پیشگیری از ورود فاضلاب به این رودخانه شدند.

هم‌اکنون دو سوی ساحل رودخانه کارون به محل تفریح گردشگران تبدیل شده و برخی قایق‌های ماهیگیری و گردشگری فعال شده‌اند.

کارون در چند سال اخیر با بحران خشکسالی و کاهش شدید دبی آب و متعاقب آب آلودگی‌های زیست محیطی رو‌به‌رو بوده است.

کارون که به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است پس از عبور از مناطق مرکزی استان و سیراب کردن بیش از دو میلیون نفر و تأمین بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشور در خرمشهر به اروندرود ملحق می‌شود و از آنجا راهی خلیج فارس می‌شود.

تا دهه ۳۰ رودخانه کارون از خرمشهر تا اهواز قابل کشتیرانی بود، ولی به تدریج با کاهش عمق و رسوب گذاری، قابلیت کشتیرانی در این آبراه از بین رفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار