۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
در نشست فعالان اقتصادی آبادان با رئیس‌کل گمرک ایران مطرح شد:

برای رونق تجارت، تخفیفات گمرکی اعطا شود

برای رونق تجارت، تخفیفات گمرکی اعطا شود
رئیس اتاق آبادان در نشست فعالان اقتصادی این شهر با رئیس‌کل گمرک ایران، پیشنهاد کرد برای رونق مناطق اروندکنار، آبادان و چوئبده، تخفیفات گمرکی اعطا شود.
کد خبر: ۹۵۵۴۲

به گزارش مانا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با اشاره به مطالبات فعالان اقتصادی این شهر، گفت: برای رونق اروندکنار، آبادان و چوئبده، انتظار داریم تخفیفات گمرکی اعطا شود تا در بخش صادرات و واردات رونقی در منطقه ایجاد شود.

اسدالله کردزنگنه در نشست فعالان اقتصادی آبادان در دیدار با رئیس‌کل گمرک ایران ضمن ابراز امیدواری برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی در سال جدید، افزود: مطالبات فعالان به‌حق است زیرا در زمینه اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد منطقه در حال تلاش هستند انتظار می‌رود اقدامات سریع و جدی برای پاسخگویی به این مطالبات انجام شود.

ضرورت جلوگیری از قوانین دست‌وپاگیر

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز در این جلسه اظهار کرد: شهر آبادان سابقه تجارت بسیار خوبی داشته و وضعیت فعلی قابل‌تصور نیست که در گذشته چه اقتصاد فعالی داشته است.

حسن افخمی افزود: قبل از جنگ تحمیلی عمده واردات کشور از طریق شهرهای آبادان و خرمشهر انجام می‌شده است.

وی تأکید کرد: مردم آبادان سواد تجارت و ارتباطات بین‌المللی دارند ولی متأسفانه به‌اندازه‌ای قوانین و بخشنامه‌های دست‌وپا گیر جلوی مردم می‌گذاریم که همه از فعالیت‌های اقتصادی دور می‌شوند.

نایب‌رئیس اتاق آبادان تصریح کرد: یک صادرکننده با هزاران مشکل کالای خود را صادر می‌کند باید مورد حمایت قرار گیرد و از اعمال قوانین دست‌وپاگیر جلوگیری شود.

کلید رونق تجارت در دست گمرک است

نایب‌رئیس دوم اتاق آبادان نیز در این جلسه اظهار کرد: اقتصاد بدون تجارت معنی ندارد و این دروازه تجارت در دستان گمرک است. گمرک می‌تواند کاری کند این دروازه بچرخد و یا آن را کم رونق کند.

داود احمدزاده ادامه داد: بسیاری از فعالان اقتصادی معتقد هستند واردات ضد تولید است درصورتی‌که واردات مکمل تولید است.

وی با بیان اینکه سیستم گمرک کشور قدیمی است و به‌روز نیست، بیان کرد: کمترین میزان واردات در سطح گمرکات مربوط به آبادان است.

نایب‌رئیس اتاق آبادان گفت: می‌گویند لنج در سال می‌تواند فقط دو سفر دریایی داشته باشد. این موضوع سبب شده لنج‌داران از نظر اقتصادی با چالش مواجه شوند.

احمدزاده ادامه داد: بسیاری معتقدند در مناطق آزاد میزان قاچاق بالا بوده و این در حالی است که در شهر آبادان هیچ‌گونه کالای قاچاقی وجود ندارد.

قوانین گمرکی در همه نقاط کشور یکی باشد

در ادامه این نشست، عضو هیئت نمایندگان اتاق آبادان اظهار کرد: دسترسی به آب آزاد، کشاورزی، نفت و گاز و ... فقط بخشی از ظرفیت‌های شهر آبادان است که چنانچه کشورهای اروپایی هرکدام از این مزیت‌ها را داشته باشند، بهترین استفاده‌ها از آن می‌شود.

دشتی تأکید کرد: باید قوانین گمرکی در همه نقاط کشور یکی باشد و تلاش شود بازرگان، فعال‌تر شود نه اینکه جلوی فعالیت وی گرفته شود.

فعال‌سازی ۲۰ هزار فرصت شغلی در گروی فعال‌سازی گمرکات

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: کشاورزی، صیادی و تجارت از قدیم سه محور اقتصادی آبادان بوده است و آبادانی‌های قدیم در این سه شغل فعال بودند.

سیدمجتبی محفوظی تأکید کرد: گمرکات ما باید ۲۰۰ درصد فعال شود نه صفر درصد. یعنی دو برابر گنجایش یک گمرک. گمرکی‌ترین شهر کشور، آبادان است ولی از آنها هیچ بهره‌ای نمی‌بریم.

وی ادامه داد: یک هزار و ۲۰۰ لنج تجاری داشتیم که هر خانوار ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم امرارمعاش می‌کردند ولی اکنون هشت لنج فعال داریم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با فعال‌سازی گمرکات آبادان ۲۰ هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود. بسیاری از کالاهایی که ممنوعیت دارد باید آزاد شود.

محفوظی اظهار کرد: کدام منطق می‌پذیرد که لنج فقط سالی دو بار به سفر برود و این موضوع با تجارت آزاد مغایرت دارد.

وی بیان کرد: اکنون مردم آبادان برای خرید لوازم‌خانگی به شهرهایی همچون دیلم و هندیجان سفر می‌کنند. ۹۰ درصد کالاهای ملوانی آبادان از شهرهای هندیجان و گناوه خریداری می‌شود و کالاهای بنادر این شهر نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید برخی معافیت‌های مخصوص آبادان و خرمشهر اعمال شود، گفت: باید نگاه به گمرکات شهرهای آبادان و خرمشهر تغییر کند و به‌گونه‌ای باشد که مسئولان در حال ادای دین به این منطقه باشند.

محفوظی خاطرنشان کرد: موضوع استقرار گمرکات در گیت‌های ورودی آبادان را وزیر اقتصاد شش ماه قبل قول داد ولی تاکنون انجام نشده است.

تسهیلات گمرک برای فعالان مجاز اقتصادی

رئیس‌کل گمرک ایران در این جلسه اظهار کرد: بسیاری از نمایندگی‌های بزرگ کشور ابتدا در آبادان بوده‌اند.

محمد رضوانی فر اقتصاد بدون تجارت را بی‌معنی دانست و افزود: ابلاغ کننده حدود ۹۴ درصد بخشنامه‌ها، گمرک نیست.

وی با بیان اینکه همه قوانین محدود به گمرک نیست، توضیح داد: سیاست‌گذاری در خصوص اینکه هر صادرکننده چقدر از ارز را تا چه زمانی برگرداند با بانک مرکزی است.

رئیس‌کل گمرک ایران ادامه داد: در خصوص پلیس اقتصادی، در قوانین قانون امور گمرکی مسئولیت‌های گمرک را مشخص کرده است. شیوه‌نامه‌ای داریم و هر کس برخلاف شیوه‌نامه عمل می‌کند دچار تخلف شده است.

رضوانی فر توضیح داد: در گمرک تسهیلاتی برای فعالان مجاز اقتصادی وجود دارد. باید ترکیب واردات و صادرات اصلاح شود. ترکیب واردات و صادرات مهم است و سبب خلق ثروت می‌شود.

وی تأکید کرد: برای انبارهای اختصاصی حمایت لازم را می‌کنیم زیرا تسهیلگری خوبی می‌کند و آن را در اولویت قرار می‌دهیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار