۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

حیات ۸۰ درصد کرۀ زمین وابسته به اقیانوس­‌ها است

اقیانوس­‌ها حاوی ۸۰ درصد از حیات روی زمین هستند و برای سیستم آب و هوایی که ما به آن عادت کرده­‌ایم و از آن لذت می‌­بریم، بسیار حیاتی هستند. هنگامی­‌که این سیستم‌­ها ناکارآمد می­‌شوند، وجود انسان در معرض تهدید قرار می­‌گیرد.
کد خبر: ۹۵۵۳۸

حیات ۸۰ درصد کرۀ زمین وابسته به اقیانوس­‌ها است

 به گزارش گروه بین‌­الملل مانا به نقل از justoneosean؛ صدها سال است که انسان­ها برای بقا، توسعه و پیشرفت به محیط­‌های ساحلی و دریایی اتکا داشته‌­اند. با این حال، سطح فعلی بهره­‌برداری انسان از این محیط‌ها به شکل بی­‌سابقه‌­ای افزایش یافته است.

همه ما اهمیت و ارزش -اقتصاد آبی- را از منظر زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی درک می­‌کنیم، اما تعداد روزافزون فعالیت­‌های انسانی موجب فشار غیرقابل پایدار بر روی اقیانوس­‌ها شده است.

بسیاری از این فعالیت­‌ها به نابودی اکوسیستم­‌های دریایی و کاهش تنوع زیستی منجر خواهند شد. همچنین بدون­ شک بر سلامت، رفاه و بقای انسان­ها تأثیر خواهند داشت.

اقیانوس‌ها ضروری برای زندگی

با وجود تعداد زیادی از توافق­نامه­‌های بین­‌المللی، ملی و منطقه‌­ای که برای مدیریت جنبه‌­های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی زیستگاه­‌های دریایی طراحی شده­ است، هنوز نیاز به انجام کارهای بسیار بیشتر و فوری وجود دارد.

دلیل آن ساده است؛ بدون یک اقیانوس سالم، زندگی در زمین ممکن نیست. اقیانوس­‌ها سیستم اصلی پشتیبانی حیات ما هستند.

آنها ۶۰ درصد از اکسیژنی که تنفس می­‌کنیم را تأمین می­‌کنند، دی‌اکسید کربن و سمومی را که با بی‌­احتیاطی در محیط زیست پراکنده می‌­شوند را جذب می­‌کنند و غذای میلیاردها نفر را فراهم می­‌کنند.

اقیانوس­ها حاوی ۸۰ درصد از حیات روی زمین هستند و برای سیستم آب و هوایی که ما به آن عادت کرده­‌ایم و از آن لذت می­‌بریم، بسیار حیاتی هستند. هنگامی­‌که این سیستم­‌ها ناکارآمد می‌­شوند، وجود انسان در معرض تهدید قرار می­‌گیرد.

 مسائل بحرانی اقیانوس

تخریب زیستگاه­‌های دریایی به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش دمای دریاها، صید بی‌­رویه و آلودگی پلاستیکی احتمالاً سه مورد از مهمترین موارد هستند. اگر آن­ها به افزایش خود ادامه دهند یا اقدام کافی برای جلوگیری از آسیب بیشتر صورت نگیرد، سلامت این نسل و نسل­‌های آینده ممکن است در خطر بیفتد.

بنابراین، برای زندگی سالم و پایدار در زمین، باید به حفاظت و مدیریت درست از اقیانوس‌­ها توجه بیشتری شود که شامل کاهش آلودگی، حفاظت از محیط زیست دریا، مدیریت منابع ماهیگیری، پایان دادن به صید غیرقانونی و محدود کردن صید برخی از گونه­‌ها است.

همچنین، باید روش­های جایگزین برای حفظ حیات وحش در اقیانوس‌­ها را پیدا کرد. تلاش مستمر برای حفظ اقیانوس‌­ها به عنوان یک سیستم زنده و پایدار، ضروری است و به نفع همه ما خواهد بود.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار