۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵

خرید و فروش تانکر‌های فرسوده و قدیمی در دوران تحریم‌های نفتی روسیه

خرید و فروش تانکر‌های نفتی قدیمی، فرسوده و کثیف معروف به ناوگان کثیف نفتی در بحبوحه تحریم‌های نفتی غرب علیه روسیه ادامه دارد.
کد خبر: ۹۵۳۱۶

خرید و فروش تانکر‌های فرسوده و قدیمی در دوران تحریم‌های نفتی روسیه


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت Shipping News؛ بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی VesselsValue تحریم‌های غرب علیه  نفت خام روسیه باعث شده تا فروش نفتکش‌های قدیمی و فرسوده افزایش یابد؛ زیرا شرکت‌های نفتی به دنبال سود بردن از نرخ‌های اجاره بالا می‌باشند. این درحالی است که چنین نفتکش‌هایی باید به یارد‌های اوراق اعزام شوند.

مؤسسه تحقیقاتی VesselsValue در این گزارش اعلام کرده از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون تعداد نفتکش‌های قدیمی فروخته شده به خریداران ناشناس افزایش قابل توجهی یافته است بر این اساس اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی فروش تانکر‌های نفتی قدیمی به ۲۷ فروند افزایش یافت.

در ادامه این گزارش آمده است: دلالانی که نسبت به خرید و فروش این قبیل تانکر‌ها اقدام می‌کنند با پیامد‌ها و عوارض جانبی استفاده از این تانکر‌ها کاری ندارند و صرفاً به دنبال معامله نفت خام روسی و کسب سود هستند.

این نوع تانکر‌ها به تانکر‌های کثیف معروفند و صرفاً می‌توانند نفت کوره و روغن‌های تیره را جابه‌جا کنند، اما متأسفانه برای جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی از آن‌ها استفاده می‌شود.

از ۵ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی که اتحادیه اروپا و گروه ۷ بر سر تحریم‌های نفتی اروپا و قیمت نفت روسیه به ازای هر بشکه ۶۰ دلار توافق کردند، خرید و فروش تانکر‌های کثیف افزایش یافت.

گزارش VesselsValue در ادامه حاکی است، هند و چین از بزرگترین وارد کنندگان نفتِ خام روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین تا کنون هستند.

در این ارتباط محموله‌های نفتی روسیه به هند در سال ۲۰۲۲ میلادی از ۶.۵ میلیون تُن به ۴۴ میلیون تُن در ماه‌های پایانی ۲۰۲۲ و اوایل ۲۰۲۳ میلادی رسید.

همچنین چین نیز به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت روسیه به واردات خود در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۳۸ درصد افزایش داده و میزان خرید نفت این کشور از روسیه به ۴۹ میلیون تن رسید.

مؤسسه تحقیقاتی VesselsValue از قول آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد: در پی تحریم‌های اعمال شده بر نفت روسیه در ژانویه ۲۰۲۳ میلادی صادرات نفت روسیه ۳۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل از آن بالا رفت و به ۸.۲ میلیون بشکه در روز رسید که درآمد صادراتی این کشور در ماه ژانویه به ۱۳ میلیارد دلار رسید که بیشتر از میزان درآمد ماه دسامبر ۲۰۲۲ میلادی بود.

مؤسسه تحقیقاتی VesselsValue در ادامه این گزارش می‌افزاید: با این توصیف در حال حاضر یک سؤال در ذهن بسیاری از فعالان بازار نفتی و حمل‌و‌نقل دریایی وجود دارد که آیا تحریم نفتی اروپا توانسته است تأثیر معناداری بر صادرات روسیه داشته باشد یا خیر؛ که هنوز پاسخ این سؤال آنچنان نیست که بتواند جامعۀ جهانی را متقاعد سازد، زیرا نفتِ خام روسیه حمل شده توسط تانکر‌های نفتی قدیمی در کشوری  مانند چین پالایش شده و به عنوان فرآورده‌های نفتی پاک به کشور‌های اتحادیه اروپا فروخته می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر تحریم‌های نفتی به قوت خود باقی بماند بدون شک ناوگان کثیف تانکر‌های نفتی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد؛ زیرا قیمت اجاره تانکر‌های نفتی در حال حاضر به حدی رسیده که از سال ۲۰۰۸ میلادی تا‌کنون بی‌سابقه بوده است و اکثر دلالان نفتی در به در به دنبال تانکر چه کثیف و چه پاک برای ذخیره و فروش نفت هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار