روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

اخذ تدابیر ملی جهت جلوگیری از ورود حجم زیاد مسافران به هرمز در نوروز/ اعلام مقاصد جایگزین هرمز در نوروز ۱۴۰۲

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با اشاره به پیش بینی ورود حجم چشمگیر مسافران نوروزی به جزیره هرمز با اشاره به عدم تحمل ظرفیت زیست محیطی این جزیره در مقابل ورود تعداد زیاد گردشگران از اخذ تدابیر لازم جهت کاهش شناور‌های فعال در مسیر بندر عباس – هرمز و کنترل سفر‌ها به این جزیره در ایام نوروز ۱۴۰۲ خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۰۳

اخذ تدابیر ملی جهت جلوگیری از ورود حجم زیاد مسافران به هرمز در نوروز/ اعلام مقاصد جایگزین هرمز در نوروز ۱۴۰۲

سید مصطفی فاطمی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به پیش بینی ورود حجم چشمگیر مسافران نوروزی به جزیره هرمز با اشاره به عدم تحمل ظرفیت زیست محیطی این جزیره در مقابل ورود تعداد زیاد گردشگران از اخذ تدابیر لازم جهت کاهش شناور‌های فعال در مسیر بندر عباس – هرمز و کنترل سفر‌ها به این جزیره در ایام نوروز ۱۴۰۲ خبر داد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور ادامه داد: تجارب سال‌های گذشته نشان داده که ورود تعداد خارج از کنترل گردشگران به جزیره هرمز که دارای شاخص‌های خاص و منحصربه فرد زیست محیطی است موجب وارد شدن احتمالی آسیب‌های زیست محیطی به این جزیره خلیج فارس می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت: یکی از مهمترین اقدامات برای کنترل گردشگران نوروزی ورودی به هرمز، کاهش شناور‌های مسافری فعال در مسیر بندرعباس- هرمز است.

به گفته وی، علاوه بر کاهش شناور‌های مسافری در این مسیر لازم است از فعالیت شناور‌های مسافربری غیرمجاز به مقصد هرمز نیز جلوگیری به عمل آید که در این خصوص هماهنگی‌های لازم با استانداری و اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان صورت گرفته است.

فاطمی خاطرنشان ساخت: با توجه به تصمیمات ملی اخذ شده برای کنترل ورود گردشگران به جزیره هرمز، جهت تأمین رضایت مسافران نوروزی مقاصد جایگزین هرمز همراه با سفر‌های دریایی جذاب درنظر گرفته است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه اندازی خط مسافربری مستقیم از مقصد بندر شهید حقانی به جزیره هنگام یکی از مهمترین این اقدامات در راستای کاهش سفر‌ها به جزیره هرمز بوده است.

وی همچنین از راه اندازی خط مسافربری به مقصد جزیره قشم از مقصد بندر خمیر در مسیر جذاب دریایی با عبور از میان جنگل‌های دریایی حرا برای ایام نوروز ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این اقدام نیز در راستای افزایش جذابیت‌های سایر مقاصد سفر‌های دریایی هرمزگان و کاهش سفر‌ها به جزیره هرمز صورت خواهد گرفت.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور در ادامه گفته‌های خود بر لزوم توسعه آموزش‌های حفاظت از محیط زیست جزیره هرمز در فرهنگ عمومی و نیز ویژه گردشگران ورودی به این جزیره تاکید کرد و اظهار داشت: گردشگران باید نسبت به ارزشمند بودن محیط زیست خاص هرمز و پناهگاه حیات‌وحش بودن این جزیره آگاه باشند تا زمان ورود به این جزیره با حساسیت بیشتری نسبت به حفاظت جزیره از زیبایی‌های هرمز لذت ببرند.

این جزیره بیضی‌شکل با مساحتی بالغ بر ۴۲ کیلومتر مربع در مجاورت تنگه هرمز و هشت کیلومتری بندر‌عباس قرار گرفته و از مقصد‌های گردشگری جنوب ایران است. فقط یکی از روستا‌های هرمز ساکنانی دارد و کسی در باقی قسمت‌های آن زندگی نمی‌کند. هرمز را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند. همین موقعیت است که آن را در طول تاریخ، از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته است. هرمز به مدت بیش از یک قرن در اشغال پرتغالی‌ها بود که سرانجام در سال ۱۶۲۲ میلادی در دوره شاه عباس بازپس گرفته شد.

جزیره هرمز به خاطر خاک سرخش مشهور است. رسوبات زمین‌شناختی و مواد‌معدنی خاک هرمز، این جزیره را به بهشت زمین‌شناسان تبدیل کرده است. سنگ‌ها نشان می‌دهند که در طی هزاران سال که جزیره هرمز به تدریج از آب بیرون آمد، به اشکال مختلف فرسایش یافته است. قدمت زمین‌شناسی جزیرۀ هرمز حدود ۶۰۰ میلیون سال و عمر خارج از آب آن حدود ۵۰  هزار سال است. بلندترین نقطه جزیرۀ هرمز ۱۸۶ متر از سطح دریا فاصله دارد.

منبع اصلی درآمد مردم جزیره ماهیگیری است. قرارگیری در میان آب‌های خلیج فارس باعث شده تا بسیاری از مردم هرمز به شغل صیادی روی آورند. در سال‌های اخیر به دلیل حضور فراوان گردشگران، مشاغل زیادی در زمینه گردشگری نیز ایجاد شده‌است. این جزیره دارای صنایع دستی منحصر به خود است و بسیاری از ساکنان آن به خلق آثار هنری در این زمینه نیز مشغولند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار