۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹

رویای بازسازی امپراطوری عثمانی فرو ریخت

کد خبر: ۹۵۱۱۴

رویای بازسازی امپراطوری عثمانی فرو ریخت

 

دکتر کامبیز اعتمادی
نائب رئیس کمیته کانتینری و عضو کمیته آموزش، مطالعات و تحقیقات انجمن کشتیرانی


حادثه زلزله اخیر درترکیه باعث بروز حوادث جانی و خسارت‌های مالی گردیده که باعث اندوه و ناراحتی شد و امید است هرچه زودتر این حادثه مدیریت گردد. از سال ۲۰۰۲ میلادی به بعد و با روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه، دولت ترکیه توانست با برنامه ریزی‌های جدید در سیاست و اقتصاد کلان بر مشکلات اقتصادی فائق آید و با تاسیس سازمان برنامه دولتی ترکیه اقدام به برنامه ریزی‌های جامع پنج ساله اقتصادی نمود.

کشور ترکیه با نهایت توان سعی در آرامش سیاسی نمود. تهدید براندازی داخلی را با کنترل عواملی چون: فاکتور‌های اقتصادی، کنترل شرایط اعتصاب عمومی و همچنین ساختار‌های داخلی و سیاسی مدیریت کرد و با نزدیکی به آمریکا، پیوستن به ناتو، ایجاد روابط با کشور‌های همسایه دور و نزدیک، توسعه کشاورزی، توسعه منابع و ... جزئی از ۲۰ کشور صنعتی جهان شد؛ البته لازم به ذکر است جذب سرمایه گذاران ایرانی که برای خرید مسکن و تجارت از این کشور استفاده نمودند از عوامل دیگری جهت پیشرفت ترکیه محسوب می‌شود.  

ترکیه پس از دوبی، یکی از کشور‌هایی است که در مسیر حمل‌و‌نقل کالا‌های ایرانی به اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی نقش مناسبی ایفا کرده است، ولی باید درنظر داشت با توجه به میزان حادثه و درگیری دولت وقت ترکیه به نظر نمی‌رسد با توجه به بنادر فعال ترکیه، خلل بزرگی، چون مسدود شدن کانال پاناما برای حمل‌و‌نقل دریایی جهان اتفاق بیفتد.

از بنادر مهم ترکیه می‌توان به: هوپا، سامسون، ترابزون و زونگولداک در کنار دریای سیاه، اسکندورن، مرسین و آنتالیا در کنار مدیترانه، ازمیر در کنار دریای اژه، جملیک، استانبول و ازمیت در کنار دریای مرمره اشاره کرد. بنادر کشور ترکیه به سه دسته بنادر دولتی، بنادر شهرداری و بنادر خصوصی تقسیم بندی می‌شوند که همه بنادر استراتژیک جزء بنادر دولتی هستند. بعضی از بنادر ترکیه علاوه بر امکانات فرود هواپیمای باری و اتصال به راه آهن به عنوان یک فاکتور مهم درخصوص مدیریت حمل‌ونقل به حساب می‌آیند.

باتوجه به فاکتور‌های فوق الذکر و تنوع اقلیم بنادر ترکیه، به نظر نمی‌رسد که بروز حادثه زلزله باعث بروز حوادث مشابهی مانند انسداد کانال پاناما در جهان به وجود آورد و صرفاً این بنادر برای مدتی در حمل‌و نقل دریایی دچار وقفه خواهند گردید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار