۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

مخاطره حیات تالاب‌ها با صید و پرورش آبزیان/ ضرورت همکاری وزارت جهاد در حفاظت از تالاب‌ها

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیستی با اشاره به اینکه هم اکنون صید و پرورش آبزیان، حیات تالاب‌ها را به مخاطره انداخته است، گفت: التزام به قوانین و مقررات جاری محیط زیست و برقراری جریمه‌های سنگین در صورت دفع فاضلاب استخر‌های پرورش آبزیان به عنوان راهکار‌های پیشنهادی به وزارت جهاد جهت رفع این معضل ارائه شده است.
کد خبر: ۹۵۰۸۴

مخاطره حیات تالاب‌ها با صید و پرورش آبزیان/ ضرورت همکاری وزارت جهاد در حفاظت از تالاب‌ها


مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا به موضوع تنوع زیستی تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: نبود مطالعات دقیق و یکپارچه در خصوص تنوع زیستی تالاب‌ها از مهمترین مشکلات پیشِ رو محسوب می‌شود که حل آن مستلزم ورود وزارت جهاد کشاورزی است.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، گفت: به این منظور جلسات منظم با مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی به منظور تبادل اطلاعات و معرفی اسناد منتشره توسط دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی در خصوص تنوع زیستی تالاب‌ها با مسئولان ذی‌ربط در وزارت جهاد برگزار شده است.
وی در ادامه همچنین به تهدیدات اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب‌ها اشاره کرد و بیان داشت: از سوی دیگر هدر رفت منابع آب سطحی و زیرزمینی جهت استفاده‌های کشاورزی در حوضه آبخیز تالاب‌ها باعث تهدیدات اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب‌ها شده است.
به گفته وی، تسریع در توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب‌ها به منظور کنترل هدر رفت منابع آب سطحی و زیرزمینی در حوضه آبخیز تالاب‌ها به عنوان مهمترین راهکار به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی این امر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد شده است.
ذوالجودی، کشت محصولات پرآب در اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبخیز تالاب‌ها را یکی دیگر از تهدیدات اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب‌ها عنوان کرد و گفت: تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالابها، به منظور کاهش مصرف منابع آب در حوضه آبخیز تالاب‌ها راهکار پیشنهادی جهت رفع این معضل می‌باشد که به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است.
وی همچنین ورود آلاینده‌ها به داخل تالاب‌ها را تهدید دیگر اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب‌ها عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: استفاده از آفت کش‌های بیولوژیک در اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب‌ها، به منظور حذف بخشی از آلودگی‌های ورودی به تالاب‌ها راهکار حل این معضل توسط وزارت جهاد است.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه هم اکنون صید و پرورش آبزیان، حیات تالاب‌ها را به مخاطره انداخته است، گفت: استفاه از آفت کش‌های بیولوژیک در اراضی کشاورزی واقع در محدوده تالاب‌ها به منظور حذف بخشی از آلودگی‌های ورودی به تالاب‌ها و ورود آلاینده‌ها به داخل تالاب‌ها از جمله مشکلات ناشی از فعالیت‌های صید و پرورش آبزیان است.
به گفته وی، هماهنگی‌های بیشتر بین وزارتخانه و سازمان حفاظت محیط زیست، التزام به قوانین و مقررات جاری محیط زیست و برقراری جریمه‌های سنگین در صورت دفع فاضلاب استخر‌های پرورش آبزیان به عنوان راهکار‌های پیشنهادی به وزارت جهاد جهت رفع این معضل ارائه شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار