۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی:

با نظارت و بازرسی به دنبال افزایش ضریب ایمنی در بنادر هستیم

با نظارت و بازرسی به دنبال افزایش ضریب ایمنی در بنادر هستیم
عادل دریس، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از طریق نظارت و بازرسی، تلاش می کنیم ضریب ایمنی در بنادر را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.
کد خبر: ۹۴۷۹۱

به گزارش مانا، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره اهمیت نظارت و بازرسی کالا‌های خطرناک در بنادر افزود: رویکرد جدیدی که ما در بخش بندری و به خصوص در اداره کل امور بندری اتخاذ کردیم، تدوین و بازنگری دستورالعمل‌های مرتبط با ایمنی که منجر به حفظ جان و مال و امانت‌های افراد در بنادر کشور است، می‌باشد.

وی خاطرنشان ساخت: در این خصوص در بدو حضور اینجانب در اداره کل امور بندری یکی از متخصصین این حوزه آقای هاشمی نکته بسیار خوبی را متذکر شد و نکته این بود که اگر می‌خواهیم کار ماندگاری در این اداره کل باقی بماند، بهترین راه حل این است که به سمت اجرای دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌هایی که در سطح بین المللی موجود است برویم و این موضوع هم با دکتر اسلامی و  دکتر صفایی مطرح شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت و نکته‌ای هم مورد اشاره و تاکید قرار گرفت که حتماً بخش خصوصی و متخصصان در این امر (حتی انتقاد) حتماً باید شنیده و جلسات متعددی برگزار بشود و سپس برای اجرا اقدامات لازم انجام بگیرد وگرنه اگر دستورالعمل ها، شیوه نامه‌ها و آیین نامه‌ها به گونه‌ای تدوین بشود که نکته نظرات متخصصین در آن لحاظ نشود مطمئناً درنهایت آن نتیجه‌ای که باید مطلوب باشد عاید نخواهد شد.

 دریس درباره عمده اقدامات انجام گرفته در بخش دریایی حمل‌ونقل و نگهداری کالا‌های خطرناک اظهار داشت: خوشبختانه در بخش دریایی ساختار بسیار خوبی نهادینه شده و عمده موضوعاتی که در ادارات کل بنادر در جلسات مطرح می‌شد، رویکرد آن به ساختار دریایی بود.

وی با اظهار تأسف از  کم کاری در تدوین شیوه نامه‌ها و آیین نامه‌های بندری بیان نمود:، اما در بخش بندری متاسفانه اگرچه این کد‌ها وجود دارد و همه می‌دانیم که ما هم کد‌های بین‌المللی داریم و عضو کنوانسیون‌های کالا‌های خطرناک (دو کنوانسیون بین‌المللی و پنج کد) هستیم، اما در زمینه تدوین شیوه نامه‌ها و آیین نامه‌ها که بایستی به آن‌ها رجوع بشود و همه ما در آن قالب کار بکنیم، متأسفانه به آن شکلی که باید در بخش بندری نمود پیدا نمی‌کرد و همانطور که عرض کردم بیشتر در مثال‌ها از بخش دریایی تا همین حالا هم در سطح مدیران استفاده می‌شود.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با امیدواری در بهبود این بخش از آیین‌نامه‌های کالا‌های خطرناک اظهار داشت: در این خصوص تصمیم گرفته شده و خوشبختانه تولید محتوای خوبی صورت گرفته است. با برخی از نمایندگان محترم انجمن‌ها، شرکت‌ها و افراد علاقه‌مند صحبت شد و تاکنون چندین جلسه حضوری برگزار شده و امیدوارم که این شرایط کرونایی منجر به این نشود که دوباره بین ما فاصله حضوری بیندازد و امیدواریم بتوانیم این روند را ادامه بدهیم.

وی درخصوص برگزاری آزمون‌های نگهداری و حمل‌ونقل کالا‌های خطرناک خاطر نشان ساخت: در این باره جلسات حضوری خوبی برگزار شد. بعد از تدوین و تعیین نقشه راه و برنامه‌ها، آموزش افراد شروع شد و به مرحله صدور گواهینامه رسید و برخی از نمایندگان شرکت‌ها در این آزمون‌ها شرکت کردند و خوشبختانه موفق به دریافت گواهینامه شدند.

دریس درباره برنامه‌های اداره کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برنامه این است که از طریق نظارت و ممیزی‌هایی که صورت می‌گیرد ما فرایند رو به گونه‌ای پیش ببریم که نسبت به گذشته مقداری محسوس‌تر باشد. توجه به مقوله ایمنی از  متخصصین و کارشناسان انتظار داریم که در این مسیر به ما یاری برسانند و چنانچه پیشنهاداتی هست درجهت رفع نواقص به ما کمک کنند.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص عمده محتوا‌های دریافتی برای تدوین و تهیه آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید کالا‌های خطرناک اظهار کرد: عمده موضوعات مقالات و مطالب مرتبط با نگهداری و حمل ونقل کالا‌های خطرناک بیشتر نقد بود؛ حتی در جلسات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی بیشتر موضوعات نقد می‌شد و از همکاران محترم خواهش کردم باید یکسری پیشنهادات در همان قالب استاندارد باشد تا کار را شروع کنیم که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد.

وی در پایان گفت: امیدوارم این حرکت‌ها که از گذشته بوده ادامه پیدا کند و ما هم حافظ خوبی باشیم برای جان و مال افراد و اموالی که صاحبان محترم کالا در اختیار این زنجیره مهم حمل ونقل قرار داده اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار