۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵

توسعه تجارت خارجی ایران با تحقق اقتصاد دریامحور

مشاور معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تحقق اقتصاد دریامحور در دولت سیزدهم بیان کرد: توسعه تجارت خارجی کشور با ایجاد زنجیره‌هایی از پروژه‌های زیرساختی اولویت‌دار که دربرگیرنده سواحل شرق تا غرب کشور خواهند بود به تحقق اقتصاد دریامحور منجر خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۴۶۵

 

توسعه تجارت خارجی ایران با تحقق اقتصاد دریامحور

به گزارش خبرنگار مانا به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، محمد امینی رعایا با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی اظهار داشت: سواحل و بنادر خوزستان نقش سرنوشت‌سازی در اقتصاد دریامحور دارد که باید به صورت کارشناسی به ظرفیت‌های کاربردی این استان توجه شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین پیگیری‌های جدی معاون اول رئیس جمهور برای ارتقاء سهم جمهوری اسلامی در اقتصاد دریامحور افزود: قرار گرفتن ایران در جایگاه اصلی اقتصاد دریامحور نیازمند طرح کلان و کاربردی است.

امینی رعایا اضافه کرد: تدوین این طرح با محوریت ارکان معاونت اول رئیس جمهوری در دست تهیه است که پیش از هرچیز باید نیازسنجی‌ها و ظرفیت‌های لازم به خوبی شناسایی و در کنار یکدیگر قرار گیرند.

مشاور معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: به همین منظور، معاون اول رئیس جمهوری شورای توسعه سواحل مُکران را تشکیل داده و متولی آن نیز مشخص شده است.

وی بیان داشت: همچنین در راستایی تعیین متولی دیگر مناطق ساحلی کشوربا هدف نهایی شدن طرح کلان اقتصاد دریامحور، باید ظرفیت‌ها و نیاز‌های موجود در استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان نیز شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد.

امینی رعایا بیان داشت: سفر امروز به استان خوزستان در همین راستا انجام شده تا با تعامل و همفکری که صورت می‌گیرد، برنامه ریزی‌های لازم در حوزه تدوین این طرح انجام شود.

مشاور معاون اول رئیس جمهور افزود: قطعاً در راستای اجرایی شدن این چشم انداز (اقتصاد دریامحور) باید پروژه‌های کاربردی و زیرساختی اولویت‌دار متعددی در استان‌های ساحلی از جمله خوزستان اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه دولت در حوزه منابع مالی با محدودیت‌هایی روبرو است گفت: این در حالی است که بدون تکیه به منابع دولتی، ظرفیت‌های قانونی متعددی برای اجرا و بهره‌برداری از این پروژه‌ها وجود دارد.

امینی رعایا محدوده زمانی اجرای این پروژه‌ها دو تا سه سال عنوان کرد و گفت: باید توجه داشت که ارکان اجرایی معاونت اول رئیس جمهوری از ظرفیت تسهیل‌گری و رفع موانع احتمالی در پیشرفت پروژه‌های اولویت‌دار در حوزه تحقق اقتصاد دریامحور را برخوردار است.

امینی رعایا مشاور معاون اول رئیس جمهور در سفر به خوزستان از بنادر هندیجان و ماهشهر بازدید کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار