۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

آغاز فعالیت توریسم علمی و اکوتوریسم با کاوشگر خلیج فارس

مدیر عامل شرکت دریای طلایی کاسپین گفت: فعالیت توریسم علمی و اکوتوریسم با استفاده از کاوشگر خلیج فارس به زودی در سال ۱۴۰۱ در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۴۴۰

آغاز فعالیت توریسم علمی و اکوتوریسم با کاوشگر خلیج فارس

کاپیتان سید حسن گیتی پسند در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در پی تفاهم‌نامه به امضا رسیده ما‌بین پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و پارک ملی علوم و فنّاوری‌های نرم و صنایع فرهنگی که سال گذشته به امضا رسیده بود، فعالیت توریسم علمی و اکوتوریسم با کاوشگر خلیج فارس به زودی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان آغاز خواهد شد.
این فعال بخش خصوصی در صنعت گردشگری دریایی کشور، ادامه داد: دلیل اصلی تأخیر در بهره‌گیری از کاوشگر خلیج فارس به منظور فعالیت‌های توریسم دریایی به تغییر مدیریت در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مربوط می‌شود.
به گفته وی، هم‌اکنون در حال انجام برگزاری جلسات با مسئولان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به منظور انجام تدارکات لازم جهت آغاز فعالیت توریسم علمی و اکوتوریسم با کاوشگر خلیج فارس هستیم.
کاپیتان گیتی پسند تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزیهای صورت گرفته تا قبل از سال شاهد آغاز فعالیت‌های توریسم دریایی توسط کاوشگر خلیج فارس در آبهای خلیج فارس و عمان خواهیم بود که باعث تحول گسترده در صنعت توریسم دریایی کشور خواهد شد.
وی بیان داشت: قصد داریم در کنار انجام فعالیت‌های توریسم علمی با استفاده از این شناور تحقیقاتی، فعالیت‌های باستان شناسی زیرآب را نیز انجام دهیم.
این فعال بخش خصوصی در صنعت توریسم دریایی گفت: امیدواریم بتوانیم از این فرصتها برای توسعه گردشگری دریا و توسعه پایدار آن استفاده و بهره برداری‌های لازم را ببریم و اشاعه فرهنگ دریا و اقتصاد دریا محور را در اولویت هایمان قرار دهیم.
مدیر عامل شرکت دریای طلایی کاسپین تصریح کرد اکنون بسیاری از کشورهای دنیا به مساله اکوتوریسم و گردشگری زیست‌دریایی برای ترویج علم توجه داشته‌اند، آنها ضمن انجام کارهای تحقیقاتی، بحث گردشگری اکولوژیک را نیز تقویت کرده‌اند.
کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با کمک تجهیزات و امکانات مدرن و پیشرفته آنالیزهای شیمیایی، زمینی، فیزیکی، زمین‌شناسی از آب و رسوب دریا نمونه‌برداری می‌کند. همچنین این کشتی ضمن بررسی وضعیت آلودگی و آلایندگی‌های خلیج‌فارس، از بروز مشکلات زیست‌محیطی دریایی جلوگیری می‌کند. این شناور با گشت‏‎های خود در ساحل و فراساحل پارامترهای متنوعی از جمله شیمیایی شامل ژئوپلانکتون‌ها، آلایندگی موادمغذی، فلزات سنگین، آلودگی‌های نفتی و فیزیکی شامل شناسایی جهت جریان، ارتفاع موج در جزر و مد دریا و زیست شناسی، زمین شناختی و هواشناختی را مورد ارزیابی و اطلاعات جامعی از خلیج فارس و تنگه هرمز در اختیار کشور قرار می‎‌دهد که قرار است بخش گردشگری دریایی نیز به وظایف این کشتی تحقیقاتی نیز افزوده شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار