۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵

پاناما عضو جدید پروژه جهانی مقابله با رسوب زیستی

پاناما به پروژه جهانی «مقابله با رسوب زیستی شناورها» برای مقابله با گونه‌های مهاجم آبزی می‌پیوندد.
کد خبر: ۹۴۲۶۱

پاناما عضو جدید پروژه جهانی مقابله با رسوب زیستی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت سازمان جهانی دریانوردی(IMO)؛ پروژه GloFouling Partnerships یا پروژه جهانی مقابله با رسوب زیستی با استقبال پاناما به عنوان یکی از کشورهای ذی‌نفع خود از منطقه آمریکای مرکزی و جنوبی، دامنه خود را گسترش داده است. این پروژه کشورهای ذی‌نفع و شرکای کلیدی را گرد هم می‌­آورد تا با معرفی گونه­‌های مهاجم آبزی از طریق رسوب زیستی کشتی­‌ها به عنوان یک مشکل زیست محیطی جهانی پاسخ دهند.

گفتنی است، گونه‌های مهاجم طیف وسیعی از اثرات را بر اکوسیستم‌های دریایی دارند و ریشه‌کنی آنها اغلب غیرممکن یا بسیار پرهزینه است.

 GloFouling Partnerships اقدامات تقویتی را در زمینه و سطوح مختلف؛ اصلاحات قانونی، سیاستی و نهادی در کشورها برای اجرای دستورالعمل­‌های IMO Biofouling در قطعنامه MEPC.207(62)  به دنبال دارد، همچنین توسعه ظرفیت آموزش و به اشتراک­‌گزاری دانش به واسطه مشارکت فعال بخش خصوصی برای شناسایی راه‌­حل­‌ها و فنّاوری­‌های مؤثر برای مقابله با رسوب زیستی گونه‌­های آبزی مهاجم است.

پروژه GloFouling Partnerships در حال حاضر در 12 کشور پیشرو؛ یعنی برزیل، اکوادور، فیجی، اندونزی، اردن، ماداگاسکار، موریس، مکزیک، پرو، فیلیپین، سریلانکا و تونگا کار می‌کند؛ همچنین در 13 کشور آرژانتین، شیلی، چین، کومورس، جیبوتی، جمهوری اسلامی ایران، جامائیکا، مالزی، نیجریه، سومالی، سودان، سورینام و تووالو به عنوان کشورهای ذی‌نفع نیز وجود دارد.

در ادامه گزارش آمده است که کشورهای پیشرو به توسعه ارزیابی­‌ها و استراتژی­‌های ملی مدیریت آلودگی زیستی و همچنین بهبود آموزش‌­های تخصصی در این زمینه متعهد شده­‌اند که با حمایت از پروژه GloFouling Partnerships راه را در مناطق خود برای پیشبرد هرچه بهتر این پروژه هموار سازند؛ همچنین کشورهای ذی‌نفع وظیفه دارند ظرفیت­‌های خود را با مشارکت و حمایت از پروژه GloFouling Partnerships در فعالیت­‌های منطقه‌­ای ایجاد ­کنند و در جریان آخرین تحولات قرار بگیرند، همچنین از تجربیات به دست آمده از کشورهای پیشرو یاد بگیرند و در بحث­‌های سیاست منطقه­‌ای به رهبری سازمان‌های هماهنگ کننده منطقه‌­ای پروژه مشارکت کنند.

پاناما با پیوستن به پروژه Glofouling به عنوان یک کشور ذی‌نفع، از تلاش­‌های خود برای ایجاد ظرفیت در منطقه آمریکای مرکزی و جنوبی سود خواهد برد. همچنین انتظار می­‌رود که از ابزارها و رهنمودهای توسعه یافته توسط این پروژه برای تقویت ابتکارات در سطح ملی استفاده کند.

GloFouling Partnership دوره آموزشی عمومی در مورد مدیریت رسوب زیستی که کشورهای پیشرو در حال حاضر به ذی‌نفعان خود ارائه می­‌دهند را توسعه داده است که به زودی از طریق برنامه آموزش الکترونیکی IMO در دسترس قرار خواهد گرفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار