۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶

کشتی فله‌بر با کمک باد محموله‌هایش را به مقصد می‌رساند

کشتی فله‌بر با کمک باد محموله‌هایش را به مقصد می‌رساند
برای نخستین بار یک کشتی فله‌بر که بخشی از انرژی خود را با نیروی باد تامین می‌کند، سفر خود را به مقصد بندر نیوکسل در انگلیس آغاز کرده است.
کد خبر: ۹۴۱۴۸

به گزارش مانا به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این کشتی توسط شرکت باری ژاپنی Mitsui O.S.K. Lines یا (MOL) ساخته شده و هفته گذشته به مقصد نیوکسل سفر خود را آغاز کرد.

مقامات بندر نیوکسل در توئیتر در این باره نوشتند: نخستین کشتی فله‌بری که بخشی از انرژی خود را با باد تأمین می‌کند، «شوفومارو» (Shofu Maru) نام دارد و برای نخستین بار سفر خود را آغاز کرد.

شوفومارو دارای بادبادی از جنس فایبرگلاس است که ارتفاع آن به ۵۵ متر می‌رسد و می‌تواند ۸۰ هزارتُن زغال سنگ را جابه‌جا کند.

شرکت سازنده بر اساس تست‌های اولیه پیش‌بینی می‌کند کشتی هنگام طی مسافت بین ژاپن و استرالیا ۵ درصد سوخت کمتری مصرف کند. به طور معمول کشتی ۵۰۰ هزار لیتر سوخت برای کل سفر مصرف می‌کند بنابراین با در نظر گرفتن کاهش گفته شده، در این ۲۵ هزار لیتر سوخت کمتری به کار می‌رود. این نخستین کشتی حمل زغال سنگ است که با فنّاوری پیش رانش انرژی بادی حرکت می‌کند. این بخش از کشتی «ویندچلنجر» نام گرفته است.

قرار است (MOL) نسخه دومی از این کشتی فله‌بر را با استفاده از فنّاوری بادی جدید بسازد. نسخه جدید پس از ساخت و تحویل در ۲۰۲۴ میلادی می‌تواند ۶۲۹۰۰ DWT را حمل کند. پس از تکمیل کشتی، شرکتی به نام «ان ویوا» از آن برای انتقال پالت‌های چوبی استفاده می‌کند. DWT یا تناژ وزن مرده (Deadweight Tonnage) به مقدار جرم قابل حمل توسط یک کشتی که حمل آن برای ایمنی کشتی خطرساز نباشد گفته می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار