۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

حفاظت ویژه از بندر لافت به عنوان میراث غنی خلیج فارس

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان از پایان عملیات کف سازی بافت تاریخی بندر لافت خبر داد.
کد خبر: ۹۴۰۸۹

حفاظت ویژه از بندر لافت به عنوان میراث غنی خلیج فارس

سهراب بناوند در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت تاریخی بندر لافت در منطقه خلیج فارس و ضرورت حفاظت و نگهداری از این میراث فرهنگی، گفت: این بندر با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تاریخی و طبیعی از بافت‌های ارزشمند جنوب کشور است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان، ادامه داد: هر ساله اعتبارات مشخصی جهت حفاظت و مرمت آثار تاریخی بندر تاریخی لافت از محل اعتبارات ملی و استانی اختصاص می‌یابد.
این مقام مسئول در استان هرمزگان، خاطرنشان ساخت: امسال پروژه کف سازی بندر تاریخی لافت در راستای ایجاد فضای مناسب گردشگری انجام شد.
به گفته وی، در همین راستا ۲۲۰ متر از بافت تاریخی بندر لافت کف سازی شد که اعتبارات لازم جهت انجام آن از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان به مبلغ پنج میلیارد ریال هزینه شد.
بناوند در ادامه با اشاره به اهمیت تاریخی بندر لافت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز بر ضرورت حفاظت، مرمت و معرفی هر چه بیشتر این منطقه تاریخی تأکید و یکی از مهمترین اقدامات در راستای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی به بندر تاریخی لافت را ایجاد اکو موزه در این بندر عنوان کرد.
وی خاطرنشان ساخت: مطالعات لازم جهت اجرای این طرح توسط کارشناسان میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شده است.
به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان، طی ایجاد اکوموزه بندر لافت، ایجاد کیوسک‌های اطلاع رسانی گردشگری و مبلمان ساحلی در بندر لافت انجام خواهد شد.
ضرورت تشکیل شورای راهبردی بافت تاریخی بندر لافت
این مقام مسئول در استان هرمزگان، تصریح کرد: امیدواریم در راستای حفاظت هر چه بیشتر از این میراث با ارزش در خلیج فارس، شورای راهبردی بافت تاریخی با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، منطقه آزاد قشم و شورای اسلامی شهر لافت تشکیل شود.
وی در ادامه گفته‌های خود وجود بادگیر‌های متعدد در بندر تاریخی لافت را یکی از مهمترین ویژگی‌های معماری این بندر عنوان کرد و بیان داشت: در راستای حفاظت از این میراث مهم، طی سال‌های اخیر توجه ویژه به مرمت بادگیر‌های لافت همواره صورت گرفته است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان با اشاره به اینکه اکثر خانه‌های این روستا دارای بادگیر هستند به طوری‌که باعث شده این بندر به بندر بادگیر‌ها معروف شود، تاکید کرد: اکثر این بادگیر‌ها به مرمت اضطراری نیاز دارند.
به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان به منظور مرمت و مقام سازی بادگیر‌های روستای تاریخی لافت از کارشناسان خبره میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان بهره خواهیم برد.
بندر لافت (بندر بادگیرها) با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تاریخی و طبیعی از بافت‌های ارزشمند جنوب کشور است که در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۳۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار