۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

محموله نفتکش لانا به کشور برمی‌گردد/ حمایت مالی از متقاضیان حرفه دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال ارائه کمک و تسهیلات مالی به رده افسران دریانورد هستیم.
کد خبر: ۹۳۹۴۱

محموله نفتکش لانا به کشور برمی‌گردد/ حمایت مالی از متقاضیان حرفه دریانوردی


به گزارش خبرنگار مانا؛ علی اکبر صفایی که به همراه دیگر مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی و هفته ملی دریانوردی در نشست خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به خبرنگار مانا در رابطه با آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص ارتقا وضعیت دریانوردان، تصریح کرد: در این رابطه  دو موضوع در دست اقدام است یکی بحث کیفیت آموزشی دریانوردان برای عرضه دریانوردان شایسته و ذی صلاح برای ناوگان ملی کشور و دیگری افزایش تعداد فارغ التحصیلان و یا فراگیران حرفه دریانوردی که هردوی این موضوعات را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: در مجموع ۵۸ مرکز آموزشی برای دریانوردان در کشور فعال هستند که از این مجموع هشت مرکز به تربیت افسران برای کشتی‌های اقیانوس پیما می‌پردازند. به همین منظور ارتقاء کیفیت آموزشی دریانوردان با بکارگیری تکنولوژی‌های نوین حوزه آموزشی دریانوردان در جهان در دستور کار قرار دارد.

صفایی از دیگر اقدامات در جهت بهبود وضعیت دریانوردان به سامانه جامع الکترونیک خدمت رسانی به این قشر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تمامی خدمات ارائه شده به دریانوردان از طریق این سامانه انجام می‌گیرد همچنین پروژه صدور گواهینامه‌های الکترونیک در دست اقدام است و به زودی قرارداد اجرایی آن منعقد می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به تلاش این سازمان برای ارائه برخی کمک‌های مالی به دریانوردان اشاره و خاطر نشان کرد: در حوزه کمی در حال بررسی برنامه‌هایی برای حمایت مالی از متقاضیان حرفه دریانوردی در سطوح افسری هستیم.

وی ادامه داد: در بخش آموزش هم اکنون  برای حدود ۲۲۳ نفر از کارآموزان آزاد با شرکت‌های کشتیرانی مانند گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران همکاری‌های خوبی انجام شده است.

در ادامه نشست خبری مدیرعامل و دیگر مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی با خبرنگاران، خبرنگار مانا با محوریت توسعه کریدور شمال-جنوب در رابطه با آخرین وضعیت لایروبی رود ولگا از سوی طرف روسی به عنوان یکی از حلقه‌های توسعه کریدور و موضوع راه آهن رشت-آستارا پرسید که جلیل اسلامی معاون امور بندری و سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ گفت: کمیسیون مشترک ایران و روسیه و پس از آن جلسه کمیته همکاری‌های مشترک حمل و نقلی دو کشور در ماه‌های اخیر برگزار شده است که در این جلسات برنامه‌ای با مفاد ۲۵ بند به طرف روسی به عنوان اقدام مشترک در حوزه حمل و نقل ارائه شد.

اسلامی ادامه داد: ۹ مورد از این بند‌ها در صورتجلسه کمیسیون مشترک وارد شد که طبق آن‌ها موضوعاتی مانند همکاری برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بنادر، موضوع توسعه کشتیرانی به صورت عام و توسعه کشتیرانی مشترک، مشخصاً کشتیرانی در بخش کانتینر (جنرال کارگو، رو-رو) از جمله این بند‌ها است.

اسلامی از دیگر مفاد حمل و نقلی صورتجلسه کمیسیون مشترک ایران و روسیه به موضوع همکاری در زمینه لایروبی کانال‌ها و بنادر و مسأله حضور سرمایه گذاران روسی در زیرساخت‌ها و پس کرانه‌های بندری برای توسعه سرمایه گذاری‌ها اشاره کرد و افزود: مسائلی که مربوط به بخش تجاری است و  سازمان بنادر و دریانوردی باید زیرساخت‌های لازم را در پس کرانه بندر‌ها مثل امکان ایجاد پایانه‌های بار، پایانه‌های مربوط به صادرات، غذایی و میوه و تره بار و موضوعاتی از این دست که در توافق‌نامه به آن اشاره شده است فراهم کند نیز در آن صورتجلسه به تصویب رسیده است.

وی نقش بخش حمل و نقل دریایی در همکاری‌های مشترک دو کشور را اندک ارزیابی و خاطر نشان کرد: به صورت تاریخی تجارت بین ایران و روسیه بیشتر از طریق ریل، جاده و بعد دریا بوده است اتفاقی که الان در شرف تحقق است بر افزایش سهم دریا در تجارت فی مابین است که لازمه تحقق این امر توسعه همزمان همه این ظرفیت‌ها است.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی دیگر محرک افزایش سطح و حجم تجارت بین ایران و روسیه را حجم بالای تجارت روسیه با هند دانست و گفت: ایران به عنوان بهترین مسیر می‌تواند نقشی مهم در این زمینه ایفا کند در همین راستا شرکت‌های روسی در لایه‌های مختلف از پس کرانه‌های بنادر شمالی و جنوبی بازدید کردند و مذاکرات مختلفی با تجاری که در زمینه روسیه کار می‌کنند انجام شده است.

وی در خصوص راه آهن رشت-آستارا نیز تصرح کرد: مدیران راه آهن در این زمینه پاسخگو خواهند بود، اما با دستور مستقیم وزیر محترم راه و شهرسازی اقدامات قابل توجهی در این خصوص انجام شده است.

صفایی در ادامه اظهارات اسلامی در رابطه با تجارت با روسیه و توسعه کریدور شمال-جنوب خاطر نشان کرد: با روسیه تفاهم ترانزیت ١٠ میلیون تنی داریم و به دنبال تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا برای افزایش ترانزیت بین ایران و روسیه هستیم، برنامه ما افزایش همکاری با روسیه در بلندمدت است و روس‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در بنادر شمالی هستند.

وی با بیان اینکه در ماه‌های آینده ۵ فروند کشتی جدید را به دریای خزر وارد می‌کنیم، اظهارکرد: با روسیه در حال هماهنگی هستیم که این کشتی‌های جدید وارد ولگا شوند و خرید کشتی‌های رو-رو از محل وجوه اداره شده در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ابهامات وارد شده به رشد ١٧٧ درصدی ترانزیت در بنادر شمالی با توجه به منفی بودن عملیات کانتینری گفت: تاکید دارم اعداد ترانزیت در بنادر شمال قابل توجه و بزرگ نیست، اما باید توجه داشته باشیم که تمام ترانزیت متوجه عملیات کانتینری نمی‌شود. برای مثال میزان ترانزیت در بخش سوآپ در سال ١۴٠٠ حدود ۵۶۴ هزار تن بود، اما در ۶ ماهه امسال به ٩٢٢ هزار تن رسیده است. هر چند این اعداد بزرگ نیستند، اما می‌توانند یک سیگنال خوبی باشند.

وی افزود: روسیه به دلیل مسأله اوکراین مانند گذشته انتقال بار از طریق دریای سیاه و سرخ را نمی‌تواند انجام دهد از این رو تلاش ما این است که سرویس مناسبی را به روس‌ها ارایه دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر در بنادر، اسکله‌ها و لنگرگاه ۶ میلیون و ٨۶۴ هزار تن کالای اساسی موجود است و همچنین در این مدت ۵٣ هزار فروند کشتی به بنادر ورود و خروج داشتند و هفت میلیون و ۴٢٢هزار نفر سفر دریایی ثبت شد و این ۵٣ هزار فروند کشتی بدون سانحه علمیات تخلیه و بارگیری را انجام دادند.

صفایی با اشاره به کمبود نیروی کار در حمل و نقل دریایی تاکید کرد: در حال حاضر برای کشتی‌های زیر سه هزار تن با کمبود ۴۵٠٠ افسر دریایی مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برگرداندن کالای نفتی کشتی لانا به صورت کامل به کشتی خودمان انجام شد، گفت:  مبادله با کشتی یونانی انجام خواهد شد و کشتی ما به آب‌های کشور برمی‌گردد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در سال جاری ۶٩ هزار میلیارد ریال پروژه از بودجه سازمان بنادر تعریف شده که قیمت تمام شده آن‌ها به بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان می‌رسد، ادامه داد: ۵٨ فروند شناور در انواع مدل در حال ساخت است.

وی ادامه داد: ساخت بندر بزرگ مکران در حال انجام است که پس از مطالعات وارد فاز اجرایی می‌شود که به بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی و بندر استراتژیک کشور تبدیل می‌شود. در کنار ساخت بندر بزرگ مکران، توسعه بندر چابهار را در دستور کار داریم سیلوی ١٠٠ تنی در بندر شهید بهشتی در حال ساخت است.

 صفایی با بیان اینکه یکی دیگر از پروژه‌های ملی نجات خلیج گرگان بوده است، گفت: باتوجه به کاهش تراز دریای خزر که این میزان کاهش تراز به ۱.۵ متر می‌رسد، کانال کاملا بسته شده بود و از این رو لایروبی خلیج گرگان در حال انجام است.

وی با اشاره به آزادسازی سواحل ادامه داد: با حکم قضایی ۱۶۳ سازه غیرمجاز در سواحل را تخریب کرده ایم تا سواحل را آزاد کنیم.

صفایی همچنین درباره تقویت بنادر مسافری برای بازه زمانی جام جهانی گفت: ۱۶ اسکله مسافری در هرمزگان و چهار اسلکه در خوزستان در حال ساخت و ایجاد است و مسیر دریایی مسافری کیش- قطر و عمان - چابهار برقرار می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار