۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸

افزایش ۸۰ هزار تنی ظرفیت انبارش بندر چابهار / خط کشتیرانی مستقیم چابهار به هند راه‌اندازی شد

افزایش ۸۰ هزار تنی ظرفیت انبارش بندر چابهار / خط کشتیرانی مستقیم چابهار به هند راه‌اندازی شد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بزرگترین و بی‌بدیل‌ترین ظرفیت استان بندر تجاری چابهار است که ما تلاش می‌کنیم تا به عنوان قطب سوم تجاری کشور ایفای نقش کند.
کد خبر: ۹۳۷۴۰

به گزارش مانا به نقل از تسنیم، حسین مدرس خیابانی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بزرگترین و بی‌بدیل‌ترین ظرفیت استان بندر تجاری چابهار است که ما تلاش می‌کنیم تا به عنوان قطب سوم تجاری کشور ایفای نقش کند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر تنها بندر اقیانوسی کشور که امکان بارگیری و پهلوگیری کشتی با تناژ بسیار بالای ۱۲۰ هزار تنی را در این بندر فراهم کرده چابهار است.

وی ادامه داد: ۷ پروژه به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار امروز به مرحله اجرا رسید و ۸۰ هزار تن به مجموعه انبارش بندر چابهار اضافه شد، علاوه بر این ۱۰۰ هزار تن دیگر نیز در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: سیلو‌هایی نیز به ظرفیت یک میلیون تن به بهره برداری می‌رسد، همچنین مخازن سوختی و فرآورده‌های نفتی خیلی خوبی از سوی بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگی، چون پالایش و پخش در حال اجراست که همه این‌ها به این دلیل است که بتوانیم از ظرفیت هشت و نیم میلیون تنی این بندر استفاده کنیم.

مدرس خیابانی بیان کرد: در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد بیشتر از عملیات تخلیه و بارگیری سال قبل چابهار از ظرفیت این بندر استفاده شده است.

وی عنوان کرد: همه تلاش دستگاه‌های متولی در راستای این بوده که ظرفیت استفاده بندر چابهار به ۵ میلیون تن برسد البته ظرفیت این بندر ۳۰ میلیون تن است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: برنامه ما این است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با توسعه سواحل مکران بتوانیم ظرفیت بندر چابهار را ارتقا دهیم.

وی تاکید کرد: خط کشتیرانی مستقیم از طریق بندر چابهار به هند راه‌اندازی شد که ظرفیت خوبی برای گسترش تبادلات تجاری، مسافرتی و گردشگری ایجاد کرده که می‌تواند به ظرفیت‌های این بندر اضافه کند.

مدرس خیابانی ادامه داد: یک فروند کشتی پشتیبان نیز به منظور افزایش ظرفیت صید به منظور بهره‌برداری صیادان در آب‌های دور آغاز به کار کرد. کشتی پشتیبان لنج‌های صیادی وعده رئیس جمهور به صیادان جنوب سیستان و بلوچستان بود که به همت متخصصان داخلی ساخته شد و امروز به لطف خداوند شاهد تحقق یکی دیگر از وعده‌های دولت سیزدهم به مردم این خطه از ایران اسلامی هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این کشتی که با ظرفیت هزار تنی به طور کامل توسط متخصصان داخلی در چابهار ساخته شده و امکان پیمودن مسافت طولانی را دارد، زمینه افزایش حدود دو برابری صید را برای لنج‌های صیادی سیستان و بلوچستان فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: پروژه شش و نیم کیلومتری راه و طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز به بهره‌برداری رسید علاوه این پست تامین برق و مخازن و انبار‌های بندر چابهار نیز تأسیس شد.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: بندر چابهار فضایی مزین به مزیت‌های رقابتی و امن را برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کرده بنابراین تلاش کردیم مجوز‌های دست و پاگیر برای حضور بخش خصوصی در جهت استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار را از بین ببریم.

وی اظهارداشت: دسترسی به آب‌های آزاد، موقعیت استراتژیک به خودی خود می‌تواند سرمایه گذاران فراوانی را جذب کنند، اما آنچه این بندر را رونق می‌دهد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی و مردمی سازی اقتصاد است و این بزرگترین سیاست و راهبرد ما در استان نیز محسوب می‌شود.

مدرس خیابانی گفت: مرز‌های طولانی استانی که ظرفیت تجاری خوبی به وجود آورده که ایجاد راه آهن می‌تواند این پازل را کامل کند. راه آهن با ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: اولویت اول استان به عنوان یک استان پهناور ساحلی، مرزی و گردشگری بخش راه است که با تلاش‌های صورت گرفته ۱۵۰ کیلومتر به جاده‌های دو بانده ما اضافه شده همچنین ۷۰ کیلومتر دیگر تا اوایل آبان به این عدد اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل اولویت آب و راه عمده منابع اعتباری استان به این بخش اختصاص یافته به اضافه اینکه زیرساخت‌های پسکرانه بندر خشک و لجستیک ایرانشهر نیز انجام می‌شود.

مدرس خیابانی تاکید کرد: استان ما از دو مرز میرجاوه و ریمدان پذیرای زائران امام حسین (ع) است که پیش بینی می‌کنیم ۳۰۰ هزار نفر در این ایام وارد استان شوند.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های خوبی در منطقه ریمدان ایجاد شده شامل احداث سرویس‌های بهداشتی، لکه‌گیری ۵۳ کیلومتر راه، تامین آب و برق پایدار ایجاد شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مهمترین چیزی که به مرز ریمدان رونق داده ستاد مردمی اربعین با همکاری نهاد‌های انقلابی، نظامی، انتظامی، راهداری، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و برپایی موکب‌های پذیرایی زائرین است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار