۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

تدوین برنامه مطالعه و کاوش بندر تاریخی سیراف در افق ۵ ساله /تداوم فصل جدید کاوش‌های بندر سیراف در زمستان امسال

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: برنامه مطالعه و کاوش در بندر باستانی سیراف برنامه‌ای با افق ۵ ساله و با پشتیبانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر، دانشگاه تهران و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور است که انجام خواهد شد.
کد خبر: ۹۳۶۲۷

تدوین برنامه مطالعه و کاوش بندر تاریخی سیراف در افق ۵ ساله /تداوم فصل جدید کاوش‌های بندر سیراف در زمستان امسال

اسماعیل سجادی منش در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به انجام کاوش های باستان شناسی بندر تاریخی سیراف در خرداد و تیر ماه سال جاری بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، یافته‌های باستان‌‌شناسی سیراف در فصل جدید کاوش مستندنگاری می‌شود.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر، گفت: فاز مطالعاتی و مستندنگاری یافته‌های به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی بندر تاریخی و جهانی سیراف امسال با مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی کشور انجام شد.
وی خاطرنشان ساخت: بر اساس اعلام سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی بندر تاریخی سیراف با توجه به عدم رسیدن به خاک بکر و گستردگی آثار با موافقت دستگاه‌های متولی و تخصیص اعتبار، ادامه کاوش در زمستان سال جاری برای به سرانجام رسیدن کاوش تا رسیدن به خاک بکر ادامه خواهد یافت.
به گفته سجادی منش، تمامی یافته‌های به دست آمده از عملیات کاوش که شامل یافته‌های سفالی از جمله قطعات ظروف نوک اژدری، سفال چانگشا، یافته‌های سنگی و یافته‌های شیشه‌ای و گچی در پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف مورد ثبت، ضبط و مستندنگاری قرار گرفته‌اند.
این مقام مسئول در استان بوشهر، خاطرنشان ساخت: برنامه مطالعه و کاوش در بندر باستانی سیراف برنامه‌ای با افق ۵ ساله و با پشتیبانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر، دانشگاه تهران و پژوهشگاه و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور است که انجام خواهد شد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در ادامه گفته های خود از سامان‌دهی مسجد جامع این بندر خبر داد و گفت: مسجد جامع سیراف از قدیمی‌ترین مساجد ساخته شده در دوره صدر اسلام است که هم‌زمان با فصل جدید کاوش آثار تاریخی در این بندر عملیات سامان‌دهی این بنای تاریخی نیز آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه در راستای عملیات سامان‌دهی این پروژه کار نورپردازی، پاک‌سازی و فنس‌کشی محیط پیرامون اثر انجام خواهد شد، بیان داشت: در حفاری و کاوش‌های گذشته مسجد، سکه‌های یافت شده و سبک آنها دلالت بر این دارد که مربوط به قرن هشتم میلادی بوده و احتمال می‌رود در یک ضرابخانه واقع در بندر سیراف ضرب شده باشند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار