۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

تداوم آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از تداوم آتش سوزی در بخش عراقی تالاب بین‌المللی هورالعظیم در غرب خوزستان خبرداد.
کد خبر: ۹۳۱۵۷

تداوم آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم

محمدجواد اشرفی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به ادامه آتش سوزی در سه روز اخیر در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، خشکی و کم آبی این تالاب را در حریق اخیر موثر خواند و افزود: دود ناشی از این حریق گسترده هوای برخی شهر‌های غربی خوزستان را آلوده کرد.

وی نسبت به سرایت آتش سوزی در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در تابستان امسال هشدار داد و گفت:تاکنون ده‌ها صد‌ها هکتار از نیزار‌های تالاب هورالعظیم طعمه حریق شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به وزش و جهت باد که می‌تواند بخش ایرانی تالاب هورالعظیم را تهدید کند هشدار داد و افزود: در حال رایزنی با مقامات عراقی برای مهار حریق در این تالاب هستیم.  

اشرفی با بیان اینکه رودخانه‌های دجله و فرات منابع اصلی تامین کننده آب هورالهویزه در عراق هستند اضافه کرد: حقابه این رودخانه‌ها به دلیل سدسازی در ترکیه داده نمی‌شود و به تبع آن حقابه هورالعظیم نیز تامین نمی‌شود، همزمان بی‌توجهی کشورعراق در نگه‌داشت تالاب باعث شده که شاهد آتش سوزی‌های گسترده در هورالعظیم در فصل خشک باشیم که ضروری است عراق و ترکیه برای حفظ سلامت ساکنان اطراف این تالاب بزرگ درایت بیشتری داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر تامین حقابه بخش ایرانی هورالعظیم گفت: امسال به دلیل بارش کم و خالی بودن سد کرخه، امکان تامین حقابه هورالعظیم وجود ندارد و باید انتظار آتش سوزی مشابه را در بخش ایرانی این تالاب داشته باشیم.

تالاب بین المللی هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین‌النهرین، در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع شده است.

یک سوم این تالاب ۴۵۰ هزار هکتاری هورالعظیم در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع است.

آخرین آتش سوزی گسترده در تابستان سال ۹۷ در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب رخ داد که با وجود تلاش‌های گسترده زمینی و هوایی آتش مهار نشد تا

اینکه با بارندگی‌های سیل آسا در پاییز همان سال، آتش سوزی مهار شد.

رژیم بعثی عراق در طول جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران هزاران هکتار از نیزار‌هایی این تالاب را به آتش کشید تا با توسل به سلاح شیمیایی مانع از پیشروی رزمندگان اسلام شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار