۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶

آغاز نخستین مرحله از برنامه مطالعاتی هدفمند در بندر تاریخی سیراف/ انجام کاوش باستان شناسی ۴۵ روز‌ه در سیراف

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به آغاز کاوش‌های باستان شناسی در بندر تاریخی سیراف گفت: این دور از کاوش‌های باستان شناسی در کرانۀ خلیج فارس با هدف شناخت شواهد بازرگانی دریایی و وضعیت ساسانیان در بندر تاریخی سیراف از طریق کاوش در هسته مرکزی شهر، تا اواسط تیرماه ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۳۱۳۳

آغاز نخستین مرحله از برنامه مطالعاتی هدفمند در بندر تاریخی سیراف/ انجام کاوش باستان شناسی ۴۵ روز‌ه در سیراف

اسماعیل سجادی منش در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به آغاز کاوش‌های باستان شناسی در بندر تاریخی سیراف اظهار داشت: این دور از کاوش‌های باستان شناسی در کرانه خلیج فارس تا اواسط تیرماه ادامه خواهد داشت.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر ادامه داد: نخستین مرحله از برنامه مطالعاتی هدفمند بندر تاریخی سیراف با اخذ مجوز‌های لازم از پژوهشکدۀ باستان‌شناسی کشور آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه مدت زمان این کاوش حداقل ۴۵ روز به طول خواهد انجامید، بیان داشت: این مرحله از کاوش‌های باستان شناسی بندر سیراف با هدف شناخت شواهد بازرگانی دریایی و وضعیت ساسانیان در بندر تاریخی سیراف از طریق کاوش در هسته مرکزی شهر، یعنی پیرامون مسجد جامع و قلعه دوره تاریخی انجام خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد: با انجام تحقیقات ادامه‌دار، پیوسته و البته سالانه این کاوش‌ها، بتوان در راستای معرفی و شناخت هر چه بیشتر این کهن بندر باستانی گام برداشت و زیرساخت‌های تبدیل آن به یک شهر موزه جهانی را فراهم کرد.
به گفته سجادی منش، بندر باستانی سیراف به عنوان یکی از کهن‌ترین بنادر خلیج‌فارس از دیرباز تاکنون به حیات خود ادامه داده و در مبادلات تجاری و بازرگانی جنوب ایران نقشی پر رنگ داشته و در خصوص این بندر در متون تاریخی بسیار نوشته شده است.
وی اذعان داشت: این بندر باستانی نخستین بار به شکل رسمی در سال ۱۹۶۶ میلادی توسط یک هئیت مشترک انگلیسی _ ایرانی به سرپرستی پروفسور وایت هاوس و نمایندگانی از مرکز باستان‌شناسی ایران به مدت هفت فصل مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفت و آخرین فصل کاوش انجام گرفته در سیراف مربوط به سال ۱۳۸۸ هجری شمسی بوده که نتایح آن در قالب مقالات متعدد و کتاب بندر باستانی سیراف منتشر شده است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در ادامه گفته‌های خود به مرمت قلعه نصوری در بندر سیراف اشاره کرد و گفت: قلعه نصوری یکی از بنا‌های تاریخی بندر سیراف است که در دستور کار مرمت قرار گرفته و به زودی عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود.
به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، در جریان مرمت این بنا کار کف‌سازی، گچ کاری و انجام تاسیسات مکانیکی و برقی قلعه انجام خواهد شد؛ همچنین از دیگر عملیات مرمتی قلعه تاریخی نصوری کار‌های چوبی و ساخت پنجره‌ها بوده که در این راستا انجام می‌شود.
سجادی منش با اشاره به اینکه عملیات مرمت قلعه تاریخی مذکور در بندر سیراف در سال جاری به ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز خواهد داشت، تاکید کرد: این پروژه مهم مرمتی تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار