به گزارش مانا، مجید علی نازی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین موارد در رونق صنعت حمل و نقل مسافری دریایی، اقتصادی شدن حمل و نقل دریایی و کاهش هزینه های مترتب بر شناورها است، اظهار داشت: بیش از ۴۰ درصد از هزینه های مترتب بر عملیات کشتی ها، مربوط به سوخت است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شناورهای بزرگ مصرف سوخت بالایی دارند، این مسأله موجب می شود هزینه های سوخت بسیار زیاد باشد و مشکلات عدیدهای در اقتصادی شدن صنعت حمل و نقل دریایی، ایجاد کند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه با گران شدن نرخ بلیت، افزایش نرخ تسهیلات و نیز افزایش هزینه های صنعت حمل و نقل دریایی، استقبال عمومی نسبت به استفاده از این مد حمل و نقل کاهش می یابد، عنوان کرد: باید راهکارهایی در نظر گرفته می شد تا هزینه ها تا حد ممکن کاهش یابد و این گونه مردم به استفاده از شناورها برای انجام سفرهای دریایی ترغیب شوند.
علی نازی افزود: پیگیریهای صورت گرفته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت راه و شهرسازی و به ویژه سازمان بنادر و دریانوردی موجب شد تا شاهد تصویب یارانه ای شدن ۸۰ درصد سوخت مصرفی شناورهای مسافری که در مسیرهای بین المللی فعالیت می کنند در هیئت وزیران باشیم.
وی بیان کرد: یارانه ای شدن ۸۰ درصد سوخت مصرفی شناورهای مسافری، در کنار تسهیلات و تخفیفات ارائه شده به این شناورها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در هزینه های دریایی و بندری که بیش از ۹۰ درصد است، هزینه های عملیاتی این ناوگان مسافری را با کاهش چشمگیر روبرو می کند و موجب می شود، شاهد صرفه اقتصادی در صنعت حمل و نقل دریایی باشیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با توجه به مزیت های سفرهای دریایی، جذابیت ها و زیبایی های سواحل و بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس و دریای عمان و نیز ارتباط دوستانه مردم جنوبی ایران با همسایگان حاشیه خلیج فارس، شاهد رونق جدی و ارتقای صنعت حمل و نقل دریایی در آینده نزدیک خواهیم بود.
علی نازی همچنین خاطرنشان کرد: با کاهش هزینه ها، افزایش درآمدها و اقتصادی شدن صنعت حمل و نقل دریایی، امکان رسیدگی، تعمیر و نگهداری و نوسازی شناورها افزایش می یابد و باعث می شود سفرهای ایمن، امن و با کیفیت بیشتر را شاهد باشیم.
گفتنی است؛ به تازگی هیئت وزیران با محاسبه یارانهای نرخ سوخت شناورهای مسافری از مبدأ بنادر ایران یا به مقصد بنادر کشور بدون در نظر گرفتن پرچم کشتی ها، موافقت کرد .
به این ترتیب وزارت نفت مکلف شد سوخت یارانهای به کشتیها یا شناورهای مسافری یا تفریحی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص دهد.
این مصوبه برای همه شناورهای مسافری مسیرهای داخلی و خارجی اعم از مبادی بنادر ایران یا به مقصد بنادر کشور و بدون در نظر گرفتن پرچم آن شناور قابل اجرا است و بر این اساس، ۸۰ درصد قیمت سوخت مصرفی شناورهای مسافری یارانهای و ۲۰ درصد آن به نرخ بانکرینگ خواهد بود.