۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه:

خروجی پساب تصفیه‌خانه پتروشیمی مبین پارس جنوبی به صفر می‌رسد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه از اجرایی شدن طرح بازچرخانی آب در صنایع پتروشیمی پارس جنوبی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح خروجی پساب تصفیه‌خانه شرکت پتروشیمی مبین پارس جنوبی به خلیج‌فارس به صفر می‌رسد.
کد خبر: ۹۲۹۹۹

خروجی پساب تصفیه‌خانه شرکت پتروشیمی مبین پارس جنوبی به خلیج‌فارس به صفر می‌رسد

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، طرح بازچرخانی آب خروجی تصفیه خانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس در منطقه پارس جنوبی مورد بازدید قرار گرفت.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه این پروژه یکی از طرح‌های کلان زیست محیطی است  که به زودی و در هفته محیط زیست افتتاح و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مصطفی موذنی یکی از نیاز‌های مهم صنایع مستقر در منطقه پارس جنوبی را آب شیرین و توسعه فضای سبز دانست و اظهار داشت: با توجه به افزایش شدید نیاز به آب شیرین در مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در پارس جنوبی و عسلویه و عدم اقبال عمومی به استفاده از آب سرویس تولیدی واحد تصفیه پساب صنعتی پروژه باز چرخانی آب سرویس در دستور کار شرکت مبین انرژی خلیج فارس قرار گرفت.

وی بیان کرد: با اتمام عملیات اجرایی پروژه باز چرخانی آب ۸۰ درصد میزان آب سرویس تولیدی در فاز نخست بازیافت و به آب شیرین با کیفیت بالا تبدیل می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه با بیان اینکه بخشی از آب تولیدی به آب مناسب برای آبیاری فضای سبز تبدیل می‌شود افزود: با عنایت به ماهیت آب سرویس تولیدی واحد تصفیه پساب صنعتی و اختلاط پساب بهداشتی در بالادست، تمایل بسیار کمی برای استفاده از این آب در بین مشتریان وجود داشت.

موذنی تصریح کرد: از طرفی مواد جامد محلول بالای آب سرویس پتروشیمی، امکان کاشت بسیاری از گونه‌های گیاهی به‌خصوص گل را در منطقه جلوگیری کرده بود و به سبب عدم وجود مصرف‌کننده و استقبال، این آب به دریا تخلیه می‌شد.

وی بیان کرد: به سبب عدم استقبال مصرف‌کنندگان از این آب، امکان فروش آب و کسب سود میسر نبود که در این راستا اجرا پروژه باز چرخانی آب در دستور کار قرار گرفت.

قابل ذکر است که برای نخستین بار در ایران حجم قابل توجهی از پسآب صنعتی پتروشیمی با تنوع ترکیبات آلاینده هیدروکربن، آروماتیک و آمونیاک مورد تصفیه کامل و باز چرخانی می‌شود.

در طراحی واحد بازیافت آب از جدیدترین تکنولوژی روز شامل سیستم جذب سطحی استفاده شده است و میزان آب بازیافت شده در این پروژه مورد توجه قرار دارد.

پروژه باز چرخانی آب در تصفیه‌خانه شرکت پتروشیمی مبین منطقه پارس جنوبی با اعتبار ۱۵.۶ میلیارد تومان و ۳.۵ میلیون یورو اجرا شده است.

اجرا این پروژه به فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف و باز چرخانی آب کمک شایان توجهی کرده است.

تقاضای برخی از صنایع پتروشیمی سبب راه‌اندازی پروژه باز چرخانی آب در تصفیه‌خانه شرکت پتروشیمی مبین منطقه پارس جنوبی شد که علاوه بر رفع نیاز آنها، به جای تهیه آب از دریا، از خروجی تصفیه‌خانه استفاده می‌شود که در مجموع دور ریز تصفیه‌خانه به محیط زیست به صفر می‌رساند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار