۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱

تجلیل دبیرکل IMO از زنان دریانورد

به مناسبت ۱۸ می‌اولین روز جهانی زنان دریانورد که برای اولین بار برگزار شد، دبیرکل IMO ضمن تجلیل از زنان دریانورد آنان را برای همکاری در دوران گذار به آینده حمل‌و‌نقل دریایی بدون کربن، دیجیتالی و پایدار در کنار مردان دریانورد فرا خواند.
کد خبر: ۹۲۹۱۳

تجلیل دبیرکل IMO از زنان دریانورد

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ در اولین روز بین‌المللی زنان دریانورد که با شعار آموزش، شناخت و حمایت از یک محیط کاری بدون مانع در تاریخ ۱۸ می ۲۰۲۲ برگزار شد، "کیتاک لیم" در پیامی این روز را به عنوان فرصتی برای تجلیل از زنانی دانست که در آینده دریانوردی جهان مشارکت دارند.

"کیتاک لیم" با اشاره به اینکه سازمان IMO سهم زنان در دریانوردی را به رسمیت می‌شناسد گفت: عدم تعادل در بخش دریانوردی به هیچ عنوان پذیرفته نیست و باید کشور‌های عضو برای ترویج استخدام و حفظ اشتغال پایدار زنان و حمایت از کار آنان تلاش‌های لازم را به کار گیرند.

این سازمان به دنبال توانمند سازی زنان در بخش حمل‌و‌نقل دریایی از طریق آموزش، دیده شدن و شناسایی است.

وی گفت: به منظور قدردانی و ادای احترام به دستاورد‌های زنان دریانورد روز ۱۸ ماه می‌را به عنوان تجلیل از دریانوردان زن انتخاب کرده‌ایم.

وی افزود: IMO این مناسبت فرخنده را با یک سمپوزیوم مجازی و با انتشار گزارش‌های مربوط به فعالیت زنان در دریا و ایجاد یک کمپین رسانه‌ای اجتماعی جشن گرفته و یک لوگوی جدید و نمادین را برای چنین روزی رونمایی کرده است.

براساس این گزارش سازمان بین‌المللی دریانوردی از کشور‌های عضو این سازمان خواست تا طی یک نظر‌سنجی نظرات خود را در مورد تعادل جنسیتی نیروی کار دریایی محک زده و زمینه‌های موفقیت و پیشرفت را بسنجند و نتایج آن را به این سازمان گزارش کنند.  

این سازمان همچنین از زنان دریانورد دعوت می‌کند تا با استفاده از هشتک # WomenInMaritimeDay تصاویری از فعالیت دریا  و محیط کاری خود به اشتراک بگذارند.

"گابی بورنهایم" اولین رئیس زن دریانوردان یونان نیز با اشاره به اینکه از تصمیم IMO  برای انتخاب روز بین‌المللی زنان دریانورد  در این ارتباط استقبال می‌کنیم، یاد‌آور شد: می‌خواهیم هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا زنان بیشتری را در کشتی و ساحل در حال خدمت رسانی ببینیم.

در این مراسم عنوان شد که از ۶۹۲۷ کارمند دریانورد شاغل در ناوگان تجاری آلمان تنها ۴۰۰ نفر زن هستند که ۶ درصد از کل دریانوردان این کشور را شامل می‌شود.

از سوی دیگر گزارش منتشر شده از سوی بیمکو و اتاق بین‌المللی کشتیرانی حاکی است که در سطح جهان تنها  ۱.۲ درصد از ۱.۹ میلیون دریانورد را زنان تشکیل می‌دهند.

البته این روند در حال ثبت شدن است، زیرا از سال ۲۰۱۵ تا کنون ۴۵ درصد جذب زنان دریانورد در حمل‌و‌نقل دریایی افزایش یافته است.

شایان ذکر است مجمع عمومی سازمان بین‌المللی دریانوردی در سال ۲۰۲۱ قطعنامه‌ای را تصویب کرد که هرسال روز ۱۸ ماه می‌به عنوان روز جهانی دریانورد اعلام شود تا در چنین روزی از زنان دریانورد تجلیل به عمل آید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار